Raport: ok. 3 tys. osób zginęło na drogach w 2015 roku

Raport: ok. 3 tys. osób zginęło na drogach w 2015 roku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Blisko 3 tys. osób zginęło w 2015 r. na polskich drogach - poinformował w czwartek na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury szef Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Konrad Romik. Najwięcej, bo 906 ofiar śmiertelnych, odnotowano w wyniku najechania na pieszego.

W czwartek na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury zaprezentowano rządowy raport dot. "Stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działań realizowanych w tym zakresie w 2015 r.".

Po raz pierwszy, jak wskazał minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, w sprawozdaniu pojawiły się rekomendacje na przyszłość. "Ta decyzja jest pochodną dotychczasowych doświadczeń sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, oraz wniosków z raportów szeregu innych instytucji opisujących w Polsce stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w ostatnich latach" - dodał minister.

"Polska w rankingu bezpieczeństwa ruchu drogowego na tle państw Unii Europejskiej awansowała o 1 pozycję" - powiedział Romik. Polska zajmuje obecnie 6 miejsce, wyprzedzając kraje takie jak Chorwacja, Litwa, czy Bułgaria.

"Pomimo tego trendu spadkowego, jeżeli chodzi o liczbę osób zabitych i rannych oraz w ogóle statystyk bezpieczeństwa w ruchu drogowym w 2015 r., sytuacja stawia Polskę w grupie krajów charakteryzujących się wyższym od średniego w Europie zagrożenia w ruchu drogowym" - wskazał dyrektor KRBRD. Przypomniał, że w 2015 r. średnia Europy wynosiła 51,5 ofiary śmiertelnej na 1 mln mieszkańców. Średnia Polski to 77 osób zabitych na 1 mln mieszkańców.

W ubiegłym roku w Polsce doszło do spadku liczby wypadków o blisko 6 proc., liczby zabitych o ponad 8 proc., oraz zmniejszenie liczby rannych i ciężko rannych. Odnotowano natomiast 4 proc. wzrost kolizji. Romik podkreślił, że dane nt. kolizji dotyczą jedynie tych zgłoszonych, bowiem zgodnie z prawem nie ma obowiązku zgłaszania takiego zdarzenia na policję.

"Celem na rok 2015 było nieprzekroczenie liczby 2 tys. 794 osób zabitych na polskich drogach. Osiągnięta w 2015 r. liczba 2 tys. 938 wykazuje odchylenie od planu celu końcowego narodowego programu o ok. 5 proc." - podkreślił szef Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Jak zaznaczył jeszcze większe odchylenie zostało odnotowane w kwestii osób ciężko rannych: wyniosło ono 20 proc. więcej niż zakładano.

Przedstawiono także podział wypadków ze skutkiem śmiertelnym ze względu na jego rodzaj. W 2015 r. najechanie na pieszego skutkowało największą liczbą ofiar śmiertelnych - w wypadkach tego typu zginęło 906 osób. Wiele ofiar śmiertelnych pociągnęły za sobą także zderzenia czołowe i boczne - odpowiednio 511 i 548 osób. Ponad 400 osób zginęło w wyniku najechania na drzewo.

Ponad 900 wypadków drogowych śmiertelnych stanowili piesi. Blisko 1,5 tys. zabitych stanowili kierowcy pojazdów. Zginęło ponad 530 pasażerów.

Jeśli chodzi o sprawców wypadków drogowych w odniesieniu do lat poprzednich proporcje nie uległy zasadniczo zmianie. "Większość wypadków stanowiły te, w których sprawcami są kierujący pojazdami" - ciągnął Romik. W 2015 r. było ok. 27,3 tys. takich wypadków, a zginęło w nich 2,1 tys. osób. Z kolei piesi spowodowali 2 tys. 619 wypadków, w których zginęło 450 osób.

Dyrektor KRBRD wskazał, że znacznie więcej wypadków śmiertelnych spowodowali kierujący pojazdami z nadmierną prędkością, niż łamiący przepisy np. pierwszeństwa przejazdu.

Najwięcej wypadków miało miejsce w III i IV kw. 2015 r.

Rejestr prędkości prowadzony na podstawie monitoringu odbywał się w dwóch sesjach - wiosennej i jesiennej. W 2015 r. kierowcy jadący samochodami w Polsce przekraczali dopuszczalne limity prędkości wiosną o prawie 67 proc. przypadków, natomiast jesienią o blisko 50 proc.

Odnotowano 1 proc. wzrost osób stosujących pasy bezpieczeństwa w porównaniu z 2014 r.

W programie realizacyjnym znalazły się 33 zadania. Do priorytetów należały ochrona pieszych i zarządzanie prędkością. Nie zrealizowano 9 zadań.

Wśród rekomendacji znalazły się m.in. budowa systemu, który usprawni prowadzenie polityki w obszarze bezpieczeństwa drogowego.

Komisja infrastruktury pozytywnie zaopiniowała przedstawiony dokument i skierowało go pod obrady Sejmu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Raport: ok. 3 tys. osób zginęło na drogach w 2015 roku

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!