XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

RAŚ postuluje zmiany w ustawie o publicznym transporcie

RAŚ postuluje zmiany w ustawie o publicznym transporcie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ruch Autonomii Śląska twierdzi, że konieczne są zmiany w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym dla zapewnienia sprawnego funkcjonowania komunikacji w województwie śląskim. Apelują m.in. do posłów z regionu o podjęcie działań w tym kierunku.

W 2012 roku zarząd woj. śląskiego zaczął pośredniczyć w organizowaniu komunikacji miejskiej na niektórych liniach, które nie mogły być finansowane na wcześniejszych zasadach. Decyzja zapadła po wejściu w życie (marzec 2011 roku) ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Zgodnie z ówczesną interpretacją jej zapisów, o czym informował Urząd Marszałkowski w Katowicach, utrzymywanie przez związki komunikacyjne linii poza jej statutowymi granicami może oznaczać naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

W odpowiedzi na te zmiany, samorząd województwa zaproponował, by uznać, że przewozy na tego typu liniach komunikacyjnych wpisują się w definicję wojewódzkich przewozów pasażerskich. Od niemal 3 lat, jak poinformował PAP we wtorek Witold Trólka z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego, gminy zainteresowane utrzymaniem połączeń mogą z własnej inicjatywy zawierać z zarządem województwa umowy finansowe, na podstawie których przekazują do budżetu województwa pieniądze w formie dotacji celowej na utrzymanie tych linii. Na tej podstawie zarząd powierza organizowanie komunikacji dotychczasowym przewoźnikom.

Według członków Ruchu Autonomii Śląska takie rozwiązanie jest ryzykowne i konieczne są zmiany w ustawie z 2011 roku, bo "wątpliwości co do zgodności tego rozwiązania z prawem" były dyskutowane niemal od początku jego funkcjonowania.

W ich ocenie trwające prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy stwarzają okazję do zainteresowania parlamentarzystów problemem i wprowadzeniem zmian. - Obecnie przygotowywana jest nowelizacja problemowej ustawy, ale jak dotąd, nie wzięto pod rozwagę głosów z naszego regionu, które mogłyby uregulować tą kwestię - wskazują członkowie RAŚ. Ich zdaniem legislatorzy nie dostrzegają specyfiki regionu.

RAŚ chce w szczególności zmian w zapisach znajdujących się w art. 7 ustawy. - Wskazany w tym przepisie podział kompetencji wśród organizatorów stanowi poważnie zagrożenie dla integralności systemu publicznego transportu zbiorowego na terenie konurbacji śląsko-dąbrowskiej - napisano i zaapelowano do marszałka województwa i parlamentarzystów z regionu o "niezwłoczne podjęcie działań, które pozwolą zapobiec utrudnieniom w zakresie transportu publicznego".

Największym organizatorem transportu publicznego jest w województwie śląskim Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Rzeczniczka KZK GOP Anna Koteras powiedziała PAP, że zmiana ustawy "na pewno by ułatwiła organizację transportu". - Zapisy ustawy z 2011 roku uniemożliwiły stosowanie rozwiązania, które działało przez kilkanaście lat, czyli zawierania bezpośrednich umów na organizację przejazdów między KZK GOP a gminami znajdującymi się poza związkiem komunikacyjnym - powiedziała Koteras.

Marszałek województwa śląskiego Mirosław Sekuła wskazał, że współpraca z KZK GOP pozwala znacznie lepiej organizować zadania transportowe w województwie. - W momencie kiedy ulegnie zmianie ustawa o transporcie zbiorowym, pasażerskim - to wtedy będzie nam łatwiej - powiedział PAP Sekuła i dodał, że prawo "musiałoby w większym stopniu" uwzględniać specyfikę regionu.

Umowy gmin z samorządem województwa są odnawiane co roku. Problem dotyczy kilkunastu gmin, w tym m.in. Bierunia, Czerwionki-Leszczyn, Lędzin, Łaz, Mikołowa, Ornontowic, Pilchowic, Łazisk Górnych, Mikołowa, Orzesza, Zebrzydowic. W czerwcu województwo śląskie zadeklarowało, jak poinformował Trólka, "zamiar udziału w wyżej wymienionym modelu, na zasadach wypracowanych w latach poprzednich" w 2015 roku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: RAŚ postuluje zmiany w ustawie o publicznym transporcie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!