Reaktywacja cywilnego portu lotniczego w Zegrzu Pomorskim koło Koszalina (Zachodniopomorskie) to opłacalne ekonomicznie przedsięwzięcie, które powinno przyczynić się do ożywienia gospodarczego w regionie - ocenili pomysł miejscowego samorządu konsultanci z brytyjskiej firmy Airports Strategy & Marketing.
W pierwszym roku działalności - według konsultantów z ASM - port powinien odprawić 100 tys. pasażerów. Po 5 latach ich liczna ma wzrosnąć do 338 tys., zaś po 25 latach do 857 tys.
Liczbę wszystkich operacji lotniczych w pierwszym roku działalności portu w Zegrzu Pomorskim konsultanci z AMS oszacowali na 1.040. AMS prognozuje, że po 10 latach liczba tych operacji powinna wzrosnąć do 3.268 rocznie, po 25 latach ma zbliżyć się do 8 tys. rocznie.
W pierwszym roku działalności każda operacja obejmowałaby 95 pasażerów. Po 5 latach byłoby to 103 pasażerów, później - 110.
Według ASM, Zegrze Pomorskie powinno obsługiwać połączenia krajowe niskokosztowych przewoźników oraz pełnić charakter lotniska przesiadkowego dla połączeń międzynarodowych, np. linii do Skandynawii; port powinien też obsługiwać loty czarterowe.
Brytyjczycy uważają, że lotnisko mogłoby również przyjmować loty cargo dla Chińskiego Centrum Przemysłowego, które powstaje w koszalińskiej części Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (obecnie działają tu dwie fabryki - montownia rowerów i monitorów LCD). W swoim opracowaniu wskazują także na możliwość obsługiwania przez Zegrze Pomorskie feederowych (dowozowych) serwisów poczty oraz dużych firm kurierskich.
W ciągu pierwszych pięciu lat działalności portu - zdaniem konsultantów z AMS - na samym lotnisku powinno powstać 580 nowych miejsc pracy, zaś w jego otoczeniu zatrudnienie mogłoby znaleźć 1.224 osoby.
Koszty uruchomienia cywilnego lotniska w dawnej bazie polskich sił powietrznych konsultanci z ASM oszacowali na 180-256 mln zł. Budowa cywilnego portu lotniczego od podstaw kosztowałby ok. 550 mln zł.
Niezbędne inwestycje, według ASM, to: naprawa drogi startowej (90 mln zł), wydłużenie pasa startowego (40 mln zł), dostosowanie płyty postojowej i dróg kołowania (30 mln zł), budowa terminalu zdolnego do obsługi 1 mln pasażerów rocznie (20 mln zł) i budowa parkingu (6 mln zł).
AMS nie obliczał we wstępnym studium dochodów portu lotniczego, a jedynie jego bezpośredni i pośredni udział w regionalnym Produkcie Krajowym Brutto (PKB). Bezpośredni udział po 5 latach działalności w regionalnym PKB brytyjczycy oszacowali na 20 mln zł rocznie, a po 10 latach na 28 mln zł. Pośredni udział w PKB oszacowano na 50 mln zł rocznie po 5 latach działalności i 75 mln zł rocznie po 10 latach działalności.
Zajmujące obszar prawie 400 ha lotnisko z betonowym pasem startowym o długości 2,4 km w oddalonym od Koszalina o 15 km Zegrzu Pomorskim zbudowano w latach 50. ubiegłego wieku. Przez kilkadziesiąt lat stacjonowały tu myśliwce polskich sił powietrznych. Cywilny terminal dla krajowych połączeń uruchomiono w latach 70. Szczyt przewozów przypadł na rok 1979, kiedy obsłużono prawie 86 tys. pasażerów.
W 1988 r. Ministerstwo Transportu zdecydowało o budowie w Zegrzu Pomorskim nowego cywilnego terminalu. Z projektu jednak zrezygnowano i cywilne loty zostały zlikwidowane. Wojsko wyprowadziło się z Zegrza Pomorskiego w 2002 r. Od tamtej pory lotnisko jest własnością Agencji Mienia Wojskowego, która cały czas chce je sprzedać. W ofercie zapisano, że potencjalny nabywca musi zachować funkcję lotniskową obiektu.
Nad reaktywacją cywilnego portu w Zegrzu Pomorskim koszaliński samorząd pracuje od kilku lat. Pierwszym krokiem było wydzierżawienia w 2004 r. lotniska od AMW przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Pomorza Środkowego (SGiPPŚ), którego założycielem jest miasto Koszalin.
Kolejnym krokiem było zgłoszenie reaktywacji lotniska do współfinansowanego przez Unię Europejską Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013 Województwa Zachodniopomorskiego. Trójstronne negocjacje zarządu województwa, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i Komisji Europejskiej w tej sprawie powinny zakończyć się jeszcze w lipcu. Koszalin na reaktywację lotniska chciałby uzyskać z unijnych funduszy 9-12 mln euro.
Według ASM, pozostałych funduszy na realizację projektu należy szukać w bankach inwestycyjnych, portach i liniach lotniczych oraz u prywatnych inwestorów.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Reaktywacja lotniska w Zegrzu Pomorskim opłacalna