Zaawansowane są prace lub znane terminy realizacji niemal wszystkich inwestycji modernizujących infrastrukturę kolejową w województwa Polski Wschodniej. Co istotne, z wyjątkiem jednego odcinka, wszystkie mają już zapewnione finansowanie.
Dojdą do tego inwestycje rewitalizujące kilka linii lokalnych, w tym ujętych w planie Krajowego program kolejowy do 2023 r. oraz w planach inwestycyjnych, finansowanych z regionalnych programów operacyjnych regionów Polski Wschodniej.
Rail Baltica
Priorytetowe znaczenie dla co najmniej dwóch województw PW, ale także całej gospodarki polskiej, ma modernizacja – na pewnych odcinkach budowa drugiego toru – linii kolejowej E 75. Jest ona częścią europejskiego korytarza transportowego i jedynym połączeniem kolejowym Estonii, Łotwy i Litwy z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.Dla tych trzech krajów nadbałtyckich realizacja projektu Rail Baltica wiąże się z budową zupełnie nowej linii. W krajach tych niemal wyłącznie istnieje infrastruktura kolejowa szerokotorowa (1520 mm), podobnie jak w krajach byłego ZSRR.
Rail Baltica ma stworzyć nowy kanał transportu w osi północ-południe, o istotnych skutkach gospodarczych. Ma ona też znaczenie w sytuacji, gdy Rosja ograniczyła tranzyt swoich towarów przez porty tych trzech krajów, nie tylko z powodu recesji gospodarczej i embarga, ale świadomej polityki korzystania w własnych portów w obsłudze handlu zagranicznego.
Po zakończeniu budowy Rail Baltica, pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 160 km/godz, a towarowe – do 120 km/h. Na polskim odcinku zwiększy się również przepustowość tej linii, dzięki czemu uruchomiona zostanie większa liczba pociągów.
Prace na Rail Baltica
W Polsce modernizacja E75 została podzielona na cztery projekty:- Warszawa Rembertów – Sadowne, na którym trwają prace. Od 1 sierpnia PKP PLK otworzył do użytku jazdę po nowych torach na trasie Warszawa Rembertów – Zielonka. Docelowo będzie to trasa tylko dla ruchu aglomeracyjnego. Obecnie trwa tam modernizacja torów dalekobieżnych.
Według założeń PLK, zakończenie pracy na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne przewidziane jest w 2017 r. Koszt tej inwestycji to ponad 2 mld zł;
- odcinek Sadowne – Czyżew- trwa postępowanie przetargowe (dwuetapowe). Planowane okres realizacji tego zadania to 2017 - 19 r.;
- odcinek Czyżew – Białystok. Zadanie to uzyskało w czerwcu br. aprobatę Komisji Europejskiej na sfinansowanie w drugi naborze z funduszu CEF. Wartość projektu wynosi 397,4 mln euro, w tym 302,8 mln euro pokryje UE. PKP PLK planują ogłoszenie przetargu na roboty budowlane w marcu 2018 r. Planowany termin realizacji to styczeń 2019 – październik 2021 r.;
- odcinek Białystok – Suwałki – Trakiszki. Projekt ten znajduje się na liście rezerwowej KPK (wartość: 1,7 mld zł), ale PLK planuje go zgłosić do finansowanie z CEF w trzecim, który zostanie ogłoszony pod koniec br. Jeżeli uzyska zgodę KE, PLK planuje ogłosić przetarg na roboty w systemie „projekt i budowa” w grudniu 2017 r., a realizacja nastąpiła by w okresie 2018 - 23 r.
Jeżeli jednak zadanie to nie uzyska dofinansowania z CEF, będzie realizowane ze środków krajowych, ale po 2023 roku.
Przypomnijmy, że po prawie ponad rocznej przerwie, od połowy grudnia 2015 r. na trasę z Warszawy do Białegostoku powróciły bezpośrednie połączenia pociągami. W październiku 2014 r. zamknięto dwutorowy odcinek Baltica pomiędzy Tłuszczem a Sadownem, dzięki czemu skrócono roboty o 10 miesięcy w stosunku do planu bez zamykania jednego toru.
Obecnie trasę Warszawa Centralna – Białystok pociągi pokonują w około 2.25 minut. Po zakończeniu pozostałych odcinków czas przejazdu skróci się poniżej 2 h.
Inne inwestycje
Istotną dla usprawnienia szczególnie ruchu towarowego będzie miała modernizacja linii E 20 na odcinku Siedlce – Terespol. Także w czerwcu br. Komisja Europejska zatwierdziła to zadanie do sfinansowania ze środków CEF.Wartość projektu wynosi 131 mln euro, w tym 109,5 mln euro stanowi planowane dofinansowanie z CEF. Inwestycja ta będzie realizowana w latach 2017-18.
Ważny projekt towarowy, to modernizacje torów w rejonach przejść granicznych w Kuźnicy Białostockiej i Siemianówce. Ich zakończenie pozwoli na zwiększenie dostępności kolejowego przejścia granicznego, skrócenie czasu obsługi przesyłek oraz poprawę konkurencyjności kolei w transporcie ładunków przez granicę wschodnią.
Przekazany do konsultacji Krajowy program kolejowy w województwie podlaskim przewiduje 13 projektów o łącznej wartości ponad 4 mld zł. Na liście podstawowej jest 12 projektów za 2,5 mld zł.
Przykładowo, rewitalizacja odcinka Łapy – Śniadowo i Śniadowo - Łomża pozwoli na przejazd pociągów pasażerskich z czasem ok. 1 h 10 min. Z kolei prace na linii kolejowej nr 52 Lewki – Hajnówka pozwolą na dobrą podróż w czasie ok. 24 min. O 8 minut krócej będzie trwała podróż pociągiem na trasie Białystok – Kuźnica Białostocka (skrócenie z 55 min do 47 min.), natomiast na odcinku Czeremcha – Hajnówka czas przejazdu skróci się o 4 minuty ( 31 min do 27 min).
Jeżeli odcinek E 75 uzyska dofinansowanie z CEF, to na początku przyszłej dekady – także po wybudowaniu drugiego toru i elektryfikacji linii – podróż z Białegostoku do Suwałk skróci się ok. 1h 29 minut.
Natomiast z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na Podlasiu sfinansowane zostaną prace na liniach kolejowych: nr 32 na odcinku Białystok – Bielsk Podlaski (Lewki), nr 31 na odcinku granica województwa – Czeremcha – Hajnówka oraz nr 52 Lewki – Hajnówka.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Region Polski Wschodniej zyskuje lepsze połączenia kolejowe