Region Polski Wschodniej zyskuje lepsze połączenia kolejowe

Region Polski Wschodniej zyskuje lepsze połączenia kolejowe
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zaawansowane są prace lub znane terminy realizacji niemal wszystkich inwestycji modernizujących infrastrukturę kolejową w województwa Polski Wschodniej. Co istotne, z wyjątkiem jednego odcinka, wszystkie mają już zapewnione finansowanie.

Najważniejsze dwa projekty to: modernizacja linii kolejowej E75, od Warszawy przez Białystok do Trakiszek (granica z Litwą) oraz modernizacja linii E 20 na odcinku Siedlce – Terespol.

Dojdą do tego inwestycje rewitalizujące kilka linii lokalnych, w tym ujętych w planie Krajowego program kolejowy do 2023 r. oraz w planach inwestycyjnych, finansowanych z regionalnych programów operacyjnych regionów Polski Wschodniej.

Rail Baltica

Priorytetowe znaczenie dla co najmniej dwóch województw PW, ale także całej gospodarki polskiej, ma modernizacja – na pewnych odcinkach budowa drugiego toru – linii kolejowej E 75. Jest ona częścią europejskiego korytarza transportowego i jedynym połączeniem kolejowym Estonii, Łotwy i Litwy z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.

Dla tych trzech krajów nadbałtyckich realizacja projektu Rail Baltica wiąże się z budową zupełnie nowej linii. W krajach tych niemal wyłącznie istnieje infrastruktura kolejowa szerokotorowa (1520 mm), podobnie jak w krajach byłego ZSRR.

Rail Baltica ma stworzyć nowy kanał transportu w osi północ-południe, o istotnych skutkach gospodarczych. Ma ona też znaczenie w sytuacji, gdy Rosja ograniczyła tranzyt swoich towarów przez porty tych trzech krajów, nie tylko z powodu recesji gospodarczej i embarga, ale świadomej polityki korzystania w własnych portów w obsłudze handlu zagranicznego.

Po zakończeniu budowy Rail Baltica, pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 160 km/godz, a towarowe – do 120 km/h. Na polskim odcinku zwiększy się również przepustowość tej linii, dzięki czemu uruchomiona zostanie większa liczba pociągów.

Prace na Rail Baltica

W Polsce modernizacja E75 została podzielona na cztery projekty:

- Warszawa Rembertów – Sadowne, na którym trwają prace. Od 1 sierpnia PKP PLK otworzył do użytku jazdę po nowych torach na trasie Warszawa Rembertów – Zielonka. Docelowo będzie to trasa tylko dla ruchu aglomeracyjnego. Obecnie trwa tam modernizacja torów dalekobieżnych.

Według założeń PLK, zakończenie pracy na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne przewidziane jest w 2017 r. Koszt tej inwestycji to ponad 2 mld zł;

- odcinek  Sadowne – Czyżew-  trwa postępowanie przetargowe (dwuetapowe). Planowane okres realizacji tego zadania to 2017 - 19 r.;

- odcinek  Czyżew – Białystok. Zadanie to uzyskało w czerwcu br. aprobatę Komisji Europejskiej na sfinansowanie w drugi naborze z funduszu CEF. Wartość projektu wynosi 397,4 mln euro, w tym 302,8 mln euro pokryje UE. PKP PLK planują ogłoszenie przetargu na roboty budowlane w marcu 2018 r. Planowany termin realizacji to styczeń 2019 – październik 2021 r.;

- odcinek Białystok – Suwałki – Trakiszki. Projekt ten znajduje się na liście rezerwowej KPK (wartość: 1,7 mld zł), ale PLK planuje go zgłosić do finansowanie z CEF w trzecim, który zostanie ogłoszony pod koniec br. Jeżeli uzyska zgodę KE, PLK planuje ogłosić przetarg na roboty w systemie „projekt i budowa” w  grudniu 2017 r., a realizacja nastąpiła by w okresie 2018 - 23 r.

Jeżeli jednak zadanie to nie uzyska dofinansowania z CEF, będzie realizowane ze środków krajowych, ale po 2023 roku.

Przypomnijmy, że po prawie ponad rocznej przerwie, od połowy grudnia 2015 r. na trasę z Warszawy do Białegostoku powróciły bezpośrednie połączenia pociągami. W październiku 2014 r. zamknięto dwutorowy odcinek Baltica pomiędzy Tłuszczem a Sadownem, dzięki czemu skrócono roboty o 10 miesięcy w stosunku do planu bez zamykania jednego toru.

Obecnie trasę Warszawa Centralna – Białystok pociągi pokonują w około 2.25 minut. Po zakończeniu pozostałych odcinków czas przejazdu skróci się poniżej 2 h.

Inne inwestycje

Istotną dla usprawnienia szczególnie ruchu towarowego będzie miała modernizacja linii E 20 na odcinku Siedlce – Terespol. Także w czerwcu br. Komisja Europejska zatwierdziła to zadanie do sfinansowania ze środków CEF.

Wartość projektu wynosi 131 mln euro, w tym 109,5 mln euro stanowi planowane dofinansowanie z CEF. Inwestycja ta będzie realizowana w latach 2017-18.

Ważny projekt towarowy, to modernizacje torów w rejonach przejść granicznych w Kuźnicy Białostockiej i Siemianówce. Ich zakończenie pozwoli na zwiększenie dostępności kolejowego przejścia granicznego, skrócenie czasu obsługi przesyłek oraz poprawę konkurencyjności kolei w transporcie ładunków przez granicę wschodnią. 

Przekazany do konsultacji Krajowy program kolejowy w województwie podlaskim przewiduje 13 projektów o łącznej wartości ponad 4 mld zł. Na liście podstawowej jest 12 projektów za 2,5 mld zł.

Przykładowo, rewitalizacja odcinka Łapy – Śniadowo i Śniadowo - Łomża pozwoli na  przejazd pociągów pasażerskich z czasem ok. 1 h 10 min. Z kolei prace na linii kolejowej nr 52 Lewki – Hajnówka pozwolą na dobrą podróż w czasie ok. 24 min. O 8 minut krócej będzie trwała podróż pociągiem na trasie Białystok – Kuźnica Białostocka (skrócenie z 55 min do 47 min.), natomiast na odcinku Czeremcha – Hajnówka czas przejazdu skróci się o 4 minuty ( 31 min do 27 min). 

Jeżeli odcinek E 75 uzyska dofinansowanie z CEF, to na początku przyszłej dekady – także po wybudowaniu drugiego toru i elektryfikacji linii – podróż z Białegostoku do Suwałk skróci się ok. 1h 29 minut.

Natomiast z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na Podlasiu sfinansowane zostaną prace na liniach kolejowych: nr 32 na odcinku Białystok – Bielsk Podlaski (Lewki), nr 31 na odcinku granica województwa – Czeremcha – Hajnówka oraz nr 52 Lewki – Hajnówka.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Region Polski Wschodniej zyskuje lepsze połączenia kolejowe

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!