Rekord przeładunkowy Portu Gdynia

Rekord przeładunkowy Portu Gdynia
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Port Gdynia przeładował w ubiegłym roku rekordowe 21,2 mln ton ładunków, prawie o 9 procent więcej niż rok wcześniej. W porcie realizowane są inwestycje, które w najbliższych latach znacząco zwiększą jego potencjał przeładunkowy.

  • Zarząd Morskiego Portu Gdynia poinformował, że w 2017 roku przeładował rekordowe 21,2 mln ton ładunków.
  • To prawie o 9 procent więcej niż rok wcześniej.
  • Strategia rozwoju Portu Gdynia zakłada, że w roku 2027 jego zdolność przeładunkowa wyniesie ok. 44,5 mln ton.

"Dynamika wzrostu ładunków (…) spowodowała, iż Port Gdynia wysunął się na leadera przeładunkowego wśród wszystkich polskich portów rejonu Morza Bałtyckiego" - podano.

W ubiegłym roku zanotowano ponad 40 proc. wzrost przeładunków węgla i koksu oraz ropy i produktów ropopochodnych w porównaniu do 2016 roku. Przeładowano także więcej kontenerów, rudy i drewna oraz drobnicy.

- Osiągnięty rekord przeładunkowy to efekt dobrej obsługi statków zawijających do terminali Portu Gdynia oraz racjonalnego działania menedżerów i efektywnej pracy gdyńskich dokerów - podkreśla cytowany prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., Adam Meller. - Znakomite wyniki przeładunkowe najlepiej świadczą o doskonałej kondycji Portu - dodał.

Pod koniec ubiegłego roku w porcie rozpoczęły się prace wyburzeniowe na terenie, na którym do 2020 r. ma powstać nowy publiczny terminal promowy. Prace budowlane mają się rozpocząć w II kwartale 2018 roku.

Także w tym półroczu Port Gdynia powinien być gotowy do obsługi większych statków, przede wszystkim kontenerowców. Ma to umożliwić nowa, budowana właśnie obrotnica, dzięki której do portu będą mogły wpływać statki o długości do 400 m. Teraz port może przyjąć statki o maksymalnej długości ok. 320-330 m (masowce) i ok. 240 m (kontenerowce). Przedstawiciele portu w Gdyni od kilku lat podkreślają, że budowa obrotnicy, która pozwala na obrócenie jednostki przed wejściem do portu, jest strategicznym przedsięwzięciem dla przyszłości firmy.

Realizacja inwestycji ma przyczynić się do wzrostu przeładunków, głównie kontenerów. Większe jednostki będą mogły wpływać do portu w Gdyni nie tylko dzięki budowie nowej obrotnicy, ale też dzięki poszerzeniu wejścia do portu z dotychczasowych 100 do 140 metrów oraz pogłębieniu toru podejściowego i akwenów wewnętrznych do 16,5 m. Po realizacji tych inwestycji Port Gdynia stanie się portem głębokowodnym. Obecnie jedynym polskim portem głębokowodnym jest port w Gdańsku.

Strategia rozwoju Portu Gdynia zakłada, że w roku 2027 jego zdolność przeładunkowa wyniesie ok. 44,5 mln ton. W 2016 r. port przeładował 19,5 mln ton, o 7,4 proc. więcej niż w 2015 r.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rekord przeładunkowy Portu Gdynia

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!