Ten rok zapowiada się rekordowo pod względem przewozów kontenerowych z wykorzystaniem transportu kolejowego. Liczba przewiezionych jednostek ładunkowych w I półroczu 2011 r. przekroczyła 200 tys., a na koniec roku powinna zbliżyć się do poziomu 450 tys. sztuk. Tylko w tym roku przetransportowano około 25% kontenerów więcej niż w analogicznym okresie 2010 r. Choć nadal nieznacznie, rośnie udział transportu intermodalnego w ogólnym wolumenie przewozów. Biorąc pod uwagę przetransportowaną masę ładunków po raz pierwszy w historii udział przekroczył próg 2%, a w wykonanej pracy przewozowej zbliżył się do poziomu z 2008 r., uzyskując 4,1% rynku.
W pierwszym półroczu bieżącego roku przetransportowano rekordową liczbę jednostek ładunkowych. Łącznie 208 tys., w tym 204 tys. kontenerów, co w przeliczeniu stanowiło 336 tys. jednostek TEU (twenty-foot equivalent unit - miara odpowiadająca pojemności jednego kontenera 20-stopowego).
W porównaniu z rokiem ubiegłym przewieziono blisko 42 tys. kontenerów więcej - wzrost o 25,3%. Łączna masa jednostek transportowych i ładunków w nich przewożonych przekroczyła 2,5 mln ton, a wykonana przy ich przewozie praca przewozowa 1,1 mld tonokilometrów. Porównując do wyników z pierwszego półrocza 2010 r., stanowiło to wzrost przewozów o analogicznie 36% i 34,5%. Należy zaznaczyć, iż jest to najlepszy wynik odnotowany w ostatnich latach. Wolumen przewozów był o około 2% wyższy niż w rekordowym 2008 r. W dalszym ciągu w praktyce nie realizuje się przewozów wewnątrz kraju. Minimalna długość, na jaką transportowano kontenery koleją, przekraczała 300 km. Średnia odległość przewozu, podobnie jak w latach poprzednich, oscylowała na poziomie 400-450 km.
W transporcie intermodalnym dominują kontenery, których udział we wszystkich przewożonych jednostkach wyniósł 97,9%. W tej liczbie 60,7% stanowiły kontenery 40-stopowe, łącznie 126,3 tys. sztuk. Udział pozostałych kontenerów (o długości 20 i 30 stóp) wyniósł 37,2%, w tym 20-stopowych 31% (64,5 tys. sztuk) oraz 30-stopowych - 6,3% (13 tys.). Pozostałą część stanowiły wymienne nadwozia samochodowe, tzw. kontenery transportowe typu "swap body" - 2% oraz naczepy i przyczepy samochodowe luzem bez towarzyszenia pojazdu silnikowego - 0,03%. Niestety w Polsce w dalszym ciągu nie występują lub występują sporadycznie przewozy platformowe ciągników siodłowych z naczepami (w tym z towarzyszeniem kierowcy). W 2010 r. przetransportowano 7, a w I półroczu 2011 r. zaledwie 3 sztuki tego typu zestawów. Wśród kontenerów dominowały jednostki z ładunkami, które stanowiły 61,8%, o 5% mniej niż w 2010 r. Pozostałą część stanowiły jednostki próżne - ponad 38%. Bez zmian pozostaje struktura i udział poszczególnych rodzajów komunikacji. Podobnie jak przed rokiem udział przewozów krajowych nie przekroczył 20% (39,7 tys. sztuk jednostek).
W dalszym ciągu przewozy intermodalne z wykorzystaniem transportu kolejowego uzależnione są od poziomu wymiany handlowej pomiędzy krajami. Dodatkowo opierają się w głównej mierze na transporcie lądowym, który stanowił aż blisko 72,4%. Udział przewozów przez porty morskie jest w dalszym ciągu nieznaczny i wyniósł w bieżącym roku zaledwie 27,6% (57,4 tys. kontenerów). Komunikacja międzynarodowa stanowiła 80,9% wszystkich przewozów w tym: import - 27,3% (56,9 tys. jednostek), eksport - 27,2% (56,6 tys.) oraz tranzyt - 26,4% (55 tys.).
[...]
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Rekordowy intermodal