Ponad 10-krotnie wzrosła w ubiegłym roku liczba kontenerów, przeładowanych w będącym w trakcie rozbudowy Euroterminalu w Sławkowie, gdzie kończy się prowadzący ze Wschodu szeroki tor kolejowy. Jeszcze w tym roku terminal ma uzyskać bezpośrednie połączenie z Chinami.
- Do końca tego roku zdolności przeładunkowe terminalu zwiększą się z obecnych ok. 35 tys. do ponad 100 tys. kontenerów rocznie. Rosnący potencjał Euroterminalu to odpowiedź na zwiększające się zapotrzebowanie w zakresie przewozów i przeładunków - powiedział PAP Marian Bąk, prezes Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH), do której należy Euroterminal.
O wzrastającym znaczeniu tego jedynego centrum logistycznego posiadającego bezpośrednie połączenie szerokim torem kolejowym ze Wschodem, świadczą liczby i zwiększająca się liczba połączeń kolejowych z i do terminalu. W minionym roku przeładowano tam 23 tys. kontenerów, wobec 2 tys. rok wcześniej, a także ponad 560 tys. ton towarów masowych (m.in. węgiel, koks stal), blisko dwukrotnie więcej niż w 2006 roku.
Od roku 2005 pięć razy w tygodniu do Sławkowa przyjeżdża transport kontenerów z Belgii, z którego część ładunku transportowana jest do centrum logistycznego Liski w pobliżu Kijowa. W listopadzie 2006 do Euroterminalu wjechał pierwszy pociąg kontenerowy z Gdyni. Obecnie jest to regularne wahadłowe połączenie z tamtejszym terminalem bałtyckim.
Ponadto, we współpracy z firmą PCC, uruchomiono połączenia z niemieckim Bremenhaven, Hamburgiem i Berlinem. Wkrótce - w porozumieniu z rosyjskim operatorem transportowym - planowane jest długo oczekiwane uruchomienie wahadłowego połączenia z Południowo-Wschodnich Chin do Sławkowa, przez Kazachstan.
Projekt przejęcia przez kolej części ładunków, transportowanych dotąd z Chin do Europy drogą morską, ma wymiar międzynarodowy. Niedawno testowo uruchomiono szybką kolej towarową łączącą Pekin z Hamburgiem, a ten ma już pierwsze połączenie ze Sławkowem. Pociąg z Chin pojedzie do Niemiec 18 dni, dwa razy szybciej niż statek. Po przejeździe pilotażowym projekt ma być kontynuowany, aż do uruchomienia za ok. rok regularnych połączeń.
Do końca tego roku zakończona będzie realizacja dwóch kolejnych etapów rozbudowy - zamontowana będzie olbrzymia suwnica kontenerowa, powstanie też nowa płyta do składowania kontenerów i towarzysząca jej infrastruktura. Wraz z gotowym już kompleksem magazynowym pochłonie to łącznie ponad 50 mln zł, z czego ponad 22,5 mln zł dały po połowie Unia Europejska i budżet państwa. Pozostałe środki pochodzą z funduszy CZH i kredytów.
Wiosną tego roku rozpocznie się także budowa kolejnego magazynu, o powierzchni 4,5 tys. m kw., kosztem 38,4 mln zł. Również do tej inwestycji ma dołożyć się budżet i Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. Planowane jest także związane z tym dokapitalizowanie CZH przez jej właściciela - Agencję Rozwoju Przemysłu.
W 2008 r. ma również rozpocząć się budowa nowej drogi do Euroterminalu, która lepiej skomunikuje go z głównymi drogami.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Rekordowy rok Euroterminalu w Sławkowie