Rekordowy sezon Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej

Rekordowy sezon Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ponad 100 tys. osób przewiozła w tym roku wąskotorowa Bieszczadzka Kolejka Leśna. "Był to kolejny dobry sezon dla nas; drugi rok z rzędu przekraczamy 100 tys. pasażerów" - powiedział PAP prezes fundacji zarządzającej BKL Mariusz Wermiński.

"Wszystkie pieniądze, które zarabiamy, przeznaczmy na remonty i naprawy oraz bieżące utrzymanie kolejki" - zauważył.

Od początku listopada pracownicy BKL m.in. poprawiają stan torowisk, remontują tabor kolejowy. "Od kilku lat rośnie liczba przewożonych pasażerów i w związku z tym więcej jest napraw" - dodał prezes fundacji.

Bieszczadzka kolejka jeździ z Majdanu k. Cisnej do Przysłupia i z Majdanu do Balnicy. Pierwsza trasa liczy 12 km, a druga 9 km. W maju i czerwcu oraz we wrześniu i październiku kursuje tylko w weekendy, a w lipcu i sierpniu - codziennie.

Wąskotorówka będzie kursować także podczas tegorocznej zimy. "Podczas zimowych ferii szkolnych uruchomimy regularne kursy w soboty. W zimie możliwe będzie także zamówienie pociągu przez grupy zorganizowane" - zaznaczył Wermiński.

Podróże leśną kolejką w okresie zimowym dla turystów rozpoczęto w 2011 r. "Chcąc nawiązać klimatem do popularnych kuligów na stacji rozpalamy ognisko i podajemy gorące napoje. Chętnych nie brakuje" - dodał prezes BKL.

Wśród podróżnych sporą popularnością cieszy się skład, który ciągnie parowóz Kp-4; w 2012 r., po wielu latach przerwy, wrócił na trasę kolejki. Kp-4 może rozwijać prędkość do 35 km/godz. Na trasie kolejki leśnej obowiązuje jednak ograniczenie do 15 km/godz. Parowóz ma skrzynię węglową o pojemności 2 ton.

"Takimi parowozami, starsze pokolenie nazywa je +bieszczadzką ciuchcią+, w latach 1957-79 kolejarze przewieźli do zakładów drzewnych w Rzepedzi oraz do stacji kolejowej w Nowym Łupkowie ponad milion metrów sześciennych drewna" - przypomniał Wermiński.

Tabor kolejki oprócz parowozu Kp-4 stanowi jeszcze lokomotywa spalinowe Lyd2. Do przewozu turystów przygotowanych jest 21 wagonów osobowych.

Bieszczadzka kolejka wąskotorowa powstała 1898 r. Przez dziesięciolecia służyła do transportu drewna. W 1994 roku ze względów ekonomicznych została wyłączona z eksploatacji.

W 1996 r. utworzona została Fundacja Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, która postanowiła utrzymać zabytkową kolejkę w ruchu i poprzez organizację przewozów osobowych uczynić z niej atrakcję turystyczną.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rekordowy sezon Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!