Trudne warunki na rynku shippingu, nadmiar mocy przewozowych nad popytem oraz niskie stawki frachtu, są powodem rekordowego w tym roku kierowania statków do recyklingu. Wyjątkiem jest rynek tankowców.
Tym samym już przekroczono poziom całego 2015 roku, kiedy złomowano jednostki o nośności 38,9 mln dwt.
Lwią część tego tonażu stanowiły masowce – pocięto 385 takie statki, których łączna nośność wynosiła 27,7 mln DWT.
Rozbiórka masowców jest więc historycznie największa od 2011 roku, a tempo to w tym roku było też 1,4 większe niż średnia w okresie 2011-15, szczególnie dla statków typu Capesize i Panamax.
W ciągu pierwszych 10 miesięcy br. na złom skierowano też trzykrotnie więcej kontenerowców – ich nośność wyniosła 7,9 mln dwt. Szacuje się, że w ten sposób w całym 2015 r. wycofana zostanie z rynku rekordowa zdolność przewozowa – 700 tys. TEU.
Natomiast na rynku tankowców ropy i produktów ropopochodnych dotychczasowe tempo złomowania jest mniej więcej o połowę mniejsze od przeciętnego w ostatnim okresie pięciu lat.
W tym roku złomowano także 18 gazowców i 27 specjalistycznych statków do przewożenia samochodów, o łącznej pojemności 140 tys. CEU.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Rekordowy w 2016 r. poziom złomowania masowców i kontenerowców