XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Resort skarbu przelał PLL LOT 400 mln zł pożyczki

Resort skarbu przelał PLL LOT 400 mln zł pożyczki
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Resort skarbu 20 grudnia 2012 r. przelał PLL LOT 400 mln zł w postaci pożyczki na ratowanie spółki - poinformowało MSP w komunikacie przesłanym w czwartek PAP. Premier Donald Tusk zapewnił podczas konferencji, że rząd nie zamierza bezwarunkowo przekazywać dużych pieniędzy do PLL LOT, by ratować spółkę nie mając gwarancji, że zostaną w niej podjęte działania, które wyprowadzą firmę na prostą.

"Rada Ministrów nie zamierza podejmować decyzji takiego bezwarunkowego ładowania dużych pieniędzy, żeby ratować LOT bez gwarancji, że zostaną podjęte działania, które wyprowadzą tę firmę na prostą" - powiedział na konferencji prasowej Tusk.

W czwartek resort skarbu potwierdził, że 20 grudnia przelał PLL LOT 400 mln zł pożyczki na ratowanie spółki.

"LOT uzyskał nie pomoc publiczną, tylko pożyczkę - i to jest pożyczka zwrotna - mówię o kwocie 400 mln zł. Prawdopodobnie gdyby nie udzielono tej pożyczki, mogłoby być za późno na pomoc, na skuteczną pomoc" - zaznaczył szef rządu.

Wyjaśnił, że niezależnie od tego, kiedy Komisja Europejska podejmie decyzję o ewentualnej zgodzie na pomoc publiczną dla LOT, to sama ta decyzja nie oznacza jeszcze, że ta pomoc publiczna zostanie udzielona.

"Nawet, jeśli będzie to działanie niepopularne, uważam, że najwyższy czas zerwać z doktryną, że LOT to jest firma, którą należy ratować za wszelką cenę, niezależnie od realiów. Tylko dlatego, że nazywa się LOT i że ma piękną tradycję, albo dlatego, że nacisk związków zawodowych jest tak silny, że poszczególni urzędnicy kapitulują przed tym naciskiem" - powiedział premier.

Dodał, że jeśli się okaże, że narzędzia przygotowane do restrukturyzacji LOT-u nie dają pewności, że firma jest do uratowania, "to nie będziemy pieniędzy podatników ryzykowali na przedsięwzięcia, o których wiemy z góry, że będą nieopłacalne" - zaznaczył.

Wcześniej - 21 grudnia 2012 r. - o tym, że resort przekazał już pieniądze LOT, mówił PAP przewodniczący NSZZ "Solidarność" w Polskich Liniach Lotniczych LOT Stefan Malczewski. "Część z tych pieniędzy została już przekazana na spłatę zaległych zobowiązań spółki" - powiedział wówczas Malczewski.

W połowie grudnia ub.r. MSP ujawniło, że LOT ma kłopoty finansowe, dlatego zarząd przewoźnika wystąpił do ministra skarbu o przyznanie 400 mln zł pomocy w pierwszej transzy; w sumie ma to być ok. 1 mld zł. Według szacunków związków zawodowych strata LOT na koniec 2012 roku mogła wynieść nawet 300 mln zł.

Resort pozytywnie zaopiniował wniosek PLL LOT. MSP uzależniło jednak udzielenie pomocy m.in. od prowadzonego przez KE postępowania w tej sprawie, ale także od sytuacji spółki.

W grudniu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przekazał notyfikację w sprawie planowanej pomocy publicznej dla PLL LOT do Komisji Europejskiej. "Planowana pomoc ma być udzielona w formie pożyczki w kwocie blisko miliarda złotych. Opinia przygotowana przez UOKiK i przekazana 13 grudnia ministrowi skarbu państwa była pozytywna" - poinformowała rzeczniczka UOKiK Małgorzata Cieloch.

18 grudnia rzecznik Komisji Europejskiej ds. konkurencji Antoine Colombani informował, że KE otrzymała polski wniosek. KE zapowiedziała, że będzie badać, czy pomoc polskiego rządu dla PLL LOT jest dopuszczalna - zgodnie z zasadami konkurencji w UE. Rzecznik nie chciał powiedzieć, ile czasu zajmie Komisji zbadanie polskiej prośby. Odparł jednak, że zazwyczaj zabiera to ok. dwóch miesięcy.

Według UOKiK "łączna wartość pomocy de minimis (czyli kwoty pomocy, na którą nie musi się zgadzać KE - PAP) dla jednego beneficjenta nie może przekroczyć równowartości 200 tys. euro brutto w okresie 3 lat kalendarzowych, a w przypadku podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu drogowego - 100 tys. euro".

LOT za 2011 r. odnotował 145,5 mln zł straty. W 2010 r. strata miała wysokość 163,1 mln zł. W bieżącym roku spółka planowała zysk w wysokości 52,5 mln zł.

Były prezes PLL LOT Marcin Piróg mówił w grudniu ubiegłego roku po swoim odwołaniu: "Wychodząc z LOT-u szacowaliśmy stratę na ok. 220 mln zł. A więc jest ona większa od tego, co było w zeszłym roku". Według wcześniejszych zapowiedzi Piróga, spółka na koniec 2012 roku miała wypracować zysk w wysokości ponad 50 mln zł.

Skarb Państwa ma 67,97 proc. akcji LOT, TFS Silesia - 25,1 proc., pozostałe 6,93 proc. należy do pracowników.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Resort skarbu przelał PLL LOT 400 mln zł pożyczki

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!