XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Rewolucja na torach w Świętokrzyskiem

Rewolucja na torach w Świętokrzyskiem
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

To może być rewolucja na świętokrzyskich torach. Arriva PCC, konkurent PKP, walczy o pasażerów w województwie świętokrzyskim. Samorząd nie mówi “nie” i zaprasza na rozmowy.

Chodzi o połączenia osobowe, które od lat dotuje samorząd. Pieniądze, rocznie po kilkanaście milionów złotych, trafiały przez lata do spółki PKP Przewozy Regionalne. W połowie grudnia ubiegłego roku zmieniła ona jednak właściciela, przejęły ją samorządy województw - pisze "Gazeta Wyborcza".

- Jeszcze nawet nie wyłoniono nowych władz. Nie wiadomo, jaki będziemy mieć wpływ na działalność całej spółki, bo mamy tylko trzy procent udziałów - mówi Wojciech Siporski, dyrektor departamentu infrastruktury Świętokrzyskiego Urzędu Marszałkowskiego. Wstępnie wiadomo, że w województwie samorząd przejmie około pół tysiąca pracowników, którzy będą obsługiwać 80 pociągów osobowych. Na ich dofinansowanie ma iść 12,75 mln zł. Ale PKP jeszcze przed restrukturyzacją poprosiły, żeby zwiększyć tę kwotę.

Pieniądze niekoniecznie muszą jednak trafić do Przewozów Regionalnych. Jak dowiedziała się “Gazeta Wyborcza”, urzędnicy marszałka spotkali się już z władzami polsko-brytyjskiego konsorcjum Arriva PCC. Jako pierwsze w kraju uruchomiło ono konkurencyjne dla Przewozów Regionalnych połączenia. Stało się to w 2007 roku w województwie kujawsko-pomorskim.

O tym, że warto się zastanowić nad ofertą konkurencji, przekonana jest Beata Krzemińska, rzeczniczka prasowa urzędu marszałkowskiego województwa kujawsko-pomorskiego.

- Dzięki wpuszczeniu konkurencji, w porównaniu z cenami Przewozów Regionalnych, zaoszczędziliśmy rocznie 10 mln zł. Po początkowych kłopotach jesteśmy zadowoleni z Arrivy. A zaoszczędzone pieniądze poszły na ponowne uruchomienie zawieszonej kiedyś przez PKP linii - informuje Krzemińska. Tłumaczy, że przetarg ogłoszono, gdy PKP po raz kolejny poprosiły o wyższą dotację i zapowiedziały likwidację kolejnych połączeń. - Efekt od razu był widoczny. PKP zaczęły remontować swój tabor, który teraz wygląda znacznie lepiej i jest czystszy. Udało się wprowadzić bilet sieciowy. A gdy doszło do kolejnego przetargu, to oferta PKP była niższa niż Arrivy - podkreśla rzeczniczka marszałka województwa kujawsko-pomorskiego. Ma ono pięć procent udziałów w nowej spółce Przewozy Regionalne.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rewolucja na torach w Świętokrzyskiem

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!