Rolnicy budują nowy port zbożowy

Rolnicy budują nowy port zbożowy
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Krajowa Federacja Producentów Zbóż chce utworzyć spółkę, która na bazie już istniejącej infrastruktury zbuduje nowy port do przeładunku zboża. - Utworzymy ją wraz z dwiema spółkami państwowymi - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Rafał Mładanowicz, prezes KFPZ. - Pierwszy statek będziemy mogli obsłużyć już w I kwartale 2010 r. - dodaje.

Nieoficjalnie wiadomo, że jeden z partnerów należy do resortu rolnictwa, udziały w drugim przedsiębiorstwie ma skarb państwa.

Nowa spółka, North Grains Terminal NGT, ma ruszyć jeszcze w tym roku. Obecnie w ramach Portu Północnego mogłaby obsługiwać statki o zanurzeniu do 10 m. W przyszłości będziemy planować pogłębienie do 14 m - mówi Rafał Mładanowicz. Spółka będzie także dysponować od zaraz magazynem o możliwościach załadunkowych ok. 12 tys. ton. Jednak to nie koniec inwestycji.

- Możemy liczyć na 50 mln zł - mówi prezes Mładanowicz. Pieniądze będą przeznaczone na budowę w pierwszej fazie inwestycji elewatora o pojemności ok. 25 tys. ton.

Do portu zboże będzie mogło być dowożone zarówno samochodami, jak i koleją, co ułatwi transport z wielu magazynów, zwłaszcza z południa Polski.

- Wyrównamy szanse między rolnikami z południa i północy kraju. Dotychczas dzieliły ich ogromne różnice w kosztach transportu zbóż do polskich portów. Kolej ten podział zminimalizuje - zauważa prezes Mładanowicz.

Problem niedostatecznej bazy przeładunkowej polskich portów trwa od lat. Rolnicy zwracali uwagę, że rozbudowa istniejącej infrastruktury jest niezbędna do zwiększenia konkurencyjności polskiego zboża oraz eksportu, co z kolei przyczyniłoby się do odciążenia polskiego rynku. Od lat też, odpowiedzialnością za rozbudowę portów przerzucają się zarówno rolnicy jak i poszczególne resorty. Nowy projekt może być więc przełomem.

- To jest zadanie wspólne - rolników, minisra rolnictwa i ministra skarbu, żebyśmy w ramach Portu Północnego zbudowali terminal przeładunkowy zboża - mówi minister rolnictwa Marek Sawicki. - Jeśli nie zbudujemy takiego terminalu, to stale będziemy narzekać na to, że koszty transportu naszego zboża na rynki światowe, będą ciągle wyższe niż we Francji czy w Niemczech - zauważa minister.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!