Przyjęta państwowa polityka taryf przewozowych sprawia, że transport koleją ropy naftowej i produktów z niej nie jest konkurencyjny na krótsze odległości, niż 1000 km.
Według niego, jedną z przyczyn takiego stanu są ściśle określone stawki dostępu do infrastruktury kolejowej, a ich brak dla transportu drogowego. Transport drogowy ropy na krótsze dystanse (niż 1000 km) jest obecnie trzy razy tańszy, niż koleją, a ponadto samochody wygrywają konkurencję z nią także pod względem innych parametrów (czas, dowóz pod drzwi klienta).
Z wypowiedzi eksperta wynika, że transport rzeczny w Rosji jest tańszy niż kolejowy cztery razy. Ponadto od 2006 roku średnia odległość przewozu produktów naftowych koleją wzrosła o prawie 23 proc. W okresie 2003-2014 ceny ropy naftowej i produktów z niej powiększyły się 5,5 razy, natomiast taryfy kolejowe – 3,2 razy.
Wnioskiem z debaty towarzyszącej konferencji jest to, że choć transport ropy naftowej i produktów ropopochodnych nadal jest wysoko dochodowy segmentem kolejowego rynku cargo w Rosji, to jednak wykazuje tendencję spadkową, właśnie z powodu konkurencji ropociągów i transportu samochodowego.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Rosja: koleją opłaca się wozić ropę dalej niż na 1000 km