Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rosja koryguje plany eksploracji Drogi Północnej

Autor: WNP.PL (Piotr Stefaniak)
24-03-2016 10:42
Rosja koryguje plany eksploracji Drogi Północnej
Fot. Fotolia

Niskie ceny ropy naftowej są głównym powodem tego, że Rosja zmienia plany budowy superlodołamaczy, które mają operować na morzach arktycznych.

Według założeń, miały one umożliwić przewozy towarów statkami w konwojach na północ od Syberii, na trasie z Azji do Europy (Arctic Northern Sea Route - ANSR) oraz wydobywanej tam bardziej masowo ropy naftowej i gazu.

Jednak z powodu problemów gospodarczych, Rosja musi ograniczyć inwestycje i zakup lodołamaczy, informuje norweska gazeta Independent Barents Observers.

Co więcej, zmalało natężenia ruchu tranzytowego towarów na szlaku północnym, z 1,3 mln ton w szczytowym 2013 roku, do mniej niż 40 tys. ton w 2015 roku, stwierdza gazeta, powołując się na dane rosyjskiej, federalnej agencji ds. zarządzania trasą północną (NSR Administration).

Rosja od kilku lat realizuje program budowy wielkich lodołamaczy, zarówno z napędem konwencjonalnym (silniki Diesla), jak i atomowym.

Klejnotem tego program jest lodołamacz LK-60 (projekt 22220), który będzie mógł kruszyć lód o grubości trzech metrów. Zaplanowano budowę dwóch LK-60, z czego pierwszy ma być gotowy do służby w 2019 r.

Rosja buduje również największy na świecie lodołamacz o napędzie konwencjonalnym LK-25 (projekt 22600). Pierwsza jednostka, o nazwie „Wiktor Czernomyrdin”, powstaje w stoczni należącej do państwowej spółki Rosmorport, ale ma „znaczne opóźnienia harmonogramu.”

Ponadto planowano budowę kontenerowców ze specjalnie wzmocnionymi kadłubami. Pierwszy z nich, lodołamacz-kontenerowiec Sevmorput (o pojemności 61 tys. DWT, zabierający do 1398 TEU), ma popłynąć szlakiem północnym z Murmańska do portu Pietropawłowsk Kamczacki na rosyjskim Dalekim Wschodzie.

Jednak z powodu niskich cen paliw, zmalało zainteresowanie nadawców eksploracją tej krótszej trasy oceanicznej. Sevmorput nadal czeka na kompletację ładunku i nie wiadomo, czy wyruszy testować trasę w połowie lipca, czy dopiero na początku września.

Sevmorput to jedyny na świecie statek cywilny z napędem atomowym. Został zbudowany w stoczni Zaliv na Ukrainie w latach 1982-88, służył na wodach międzynarodowych i krajowych radzieckich i rosyjskich, przede wszystkim na trasie między Murmańskiem i Dudinką (port w delcie rzeki Jenisej). 

Reaktywacja Sevmorputa następuje prawie dziesięć lat po jego bezczynności - statek stał zacumowany od stycznia 2007 r. do grudnia 2013 r. w bazie Atomflot w pobliżu Murmańska i był przeznaczony na złomowanie.

Plany jego reaktywacji ogłoszono po raz pierwszy w 2013 r., a po dwóch latach modernizacji i tankowania reaktora, przedłużono mu resurs żywotności na 15 lat.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


60 873 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 319 624 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 638 ofert w bazie

2 754 926 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP