PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rosną koszty uboczne modernizacji torów

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
19-12-2017 09:34 |  aktualizacja: 19-12-2017 09:58
Rosną koszty uboczne modernizacji torów

Skutki uboczne modernizacji torów uderzają najbardziej w przewoźników towarowych, w tym w tranzycie.

Fot. PKP PLK.

W trzecim kwartale br. o czasie przyjechało tylko 37 proc. pociągów towarowych. Był to najgorszy w tym roku taki wskaźnik kwartalny, o fatalnych skutkach dla przewoźników i ich klientów, pogarszających konkurencyjność kolei w relacji do transportu drogowego. Problem ten uderza także w zarządcę infrastruktury, który będzie musiał płacić za opóźnienia. Z czego?

  • Średni czas opóźnień pociągów towarowych w trzecim kwartale sięgał równo 10 godzin.
  • W porównaniu do poprzedniego kwartału (496 minut opóźnień) pogorszył się o około 20 proc., a w porównaniu do pierwszego (427 minut opóźnień) – o 29 proc., wynika z danych opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego.
  • Ponad ¾ stanowiły pociągi opóźnione powyżej 2 godzin.
Tak duże opóźnienia powoduje m.in. wydłużenie ponad normy pracę maszynistów i konieczność ich zmiany przy prowadzeniu tego samego składu. W sytuacji chronicznego braku maszynistów, pociąga to dodatkowe (obok wyższych kosztów transportu) problemy dla przewoźników.

Głównym powodem opóźnień są modernizacje torów na sieci zarządzanej przez PKP PLK. Powstają wąskie gardła, gdzie pociągi towarowe muszą czekać na pozwolenie jazdy, także aby przepuścić pociągi osobowe.

Już w trzecim kwartale PLK zaczęła wypłacać przewoźnikom rekompensaty za jazdę wydłużoną trasą. Natomiast dopiero od wejścia w życie nowego rozkładu jazdy pociągów 2017/18 przewoźnicy mogą liczyć na zwrot pieniędzy z powodu opóźnienia pociągu, choć jego czas jazdy był zaplanowany i uzgodniony z zarządcą.

Np. PKP Cargo wynegocjowała z PLK kwotę 6,50 zł za 1 minutę opóźnienia. Przy średnim opóźnieniu wynoszącym 10 godzin, otrzyma zatem 3900 zł rekompensaty.

Patrz: PKP Cargo może liczyć na rekompensaty za opóźnienia pociągów.

Z czego zapłaci PLK? To pytanie do zarządu. Z pewnością, kosztów tych nie może doliczyć do wydatków konkretnej inwestycji.

Jest jeszcze jeden aspekt sprawy. W ruchu międzynarodowym, czyli także w tranzycie, mniej niż co czwarty pociąg jechał zgodnie z ustalonym rozkładem. Pociągi te miały średni czas punktualności (23,8 proc.) niższy, niż w ruchu krajowym (39,8 proc.).

Czyż PLK nie dostarcza argumentów, że zarządzana przez nią sieć kolejowa jest niewydolna i korzystając z tranzytu nie należy omijać Polski? Argument, że za 3-4 lata będzie lepiej, nie zawsze trafia do obcych przewoźników. Tym bardziej, że przez ten okres skala robót się zwiększy.

Patrz: Szlak kolejowy z Chin do Europy może ominąć Polskę.


Podobał się artykuł? Podziel się!
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

36 893 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

673 923 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP