Po pierwszych siedmiu miesiącach br. pociągi kontenerowe o nazwie Viking przewiozły prawie 2,6 tys. TEU drobnicy, o 7 proc. więcej w porównaniu rdr.
Projekt „Viking” jest wspólną inicjatywą kolei z Litwy, Białorusi i Ukrainy, realizowaną od 2011 roku. Zakłada on przewozy intermodalne pomiędzy portami Morza Czarnego – głównie w Odessie i Ilytowsku – a portem Kłajpeda nad Morzem Bałtyckim.
Oprócz terminali portowych wykorzystywane są intermodalne terminale kolejowe zlokalizowane w pobliżu portów (np. Peneriu, Kłajpeda, Draugyste).
To transmorskie połączenie cieszy się rosnącym zainteresowaniem, ponieważ przewoźnicy oferują relatywnie niskie stawki za fracht, na całej trasie obowiązują jednolite stawki finansowe za tkm i dokumenty przewozowe (SMGS lub CIM/SMGS), a dostawy towarów realizowane są w konkurencyjnym dla transportu drogowego czasie.
Trasę liczącą ok. 1700 km pociągi Viking pokonują w czasie od 48 do 52 godzin.
Połączenie to wydaje się też perspektywiczne dlatego, że Ukraina rozpoczęła – we współpracy z kolejami pięciu krajów i przewoźnikami morskimi – testowanie stałego połączenia omijającego Rosję, na trasie do Chin.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Rosnące zainteresowanie połączeniem kolejowym Morze Czarne – Bałtyckie