Rośnie komunikacyjny szkielet Podlasia

Rośnie komunikacyjny szkielet Podlasia
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na Podlasiu rozwija się sieć drogowa. - Tak wielkiego zakresu prac budowlanych w naszym regionie jeszcze nie było! - podkreśla Jerzy Leszczyński, marszałek województwa podlaskiego. Odsuwa się jednak pomysł budowy lotniska. Nowymi drogami coraz łatwiej dojechać do portów warszawskich.

Barierą rozwoju Polski Wschodniej jest wciąż gorsza niż w centralnej i zachodniej Polsce infrastruktura komunikacyjna. Perspektywy nie wyglądają jednak najgorzej. Jakie znaczenie przypisałby pan szlakowi via Carpatia?


- Zapowiedź budowy via Carpatii od jakiegoś czasu przewija się w rządowych planach. Również lokalne samorządy mocno wspierają tę inicjatywę. Nie bez racji widzą w tym szlaku wielkie możliwości i nadzieję na rozwój gospodarczy. Wschodnia Polska od lat była przecież niedoinwestowana.


W kwestii finansowania ze środków krajowych mogę dać za wzór naszych sąsiadów na południu. Słowacja, Węgry, Rumunia i Bułgaria dużo wcześniej zorientowały się, jakie możliwości tranzytowe i gospodarcze daje taki szlak komunikacyjny. Od greckiego portu w Thessalonikach do Kłajpedy na Litwie czy nawet dalej na północ - do Finlandii, to obszar, który będą obsługiwały lokalne firmy transportowe, centra logistyczne, automatycznie powstające wokół trasy.

Dlatego wspomniane kraje przyspieszyły znacząco prace na swoich odcinkach via Carpatii. Biorąc pod uwagę aspiracje Państwa Środka i jego nacisk na rozwój nowej infrastruktury: poprzez budowę tej drogi wpisujemy się niejako w element międzynarodowej czy nawet międzykontynentalnej układanki spedycyjnej. Nie można zostać na uboczu, musimy być w środku całego projektu.

A Rail Baltica?


- To skok o co najmniej kilkanaście lat. Szybkie, bezkolizyjne tory oznaczają oszczędności dla firm, praca dla ludzi i korzyści dla regionów, przez które biegnie transport.

Lepsze skomunikowanie z portami w Trójmieście czy Kłajpedą na pewno mocno wyeksponuje znaczenie kolei w transporcie lądowym, ale i morskim. Bo dzięki nowym szlakom kontenery czy inne towary szybciej trafią do odbiorców.

W dobie ciągłego pośpiechu czas jest najzwyczajniej coraz droższy.

Również w kontekście Nowego Jedwabnego Szlaku budowa Rail Baltica to dodatkowy atut atrakcyjności regionu, który wykorzystamy w stu procentach, by przyciągnąć inwestorów. Bo właśnie dla inwestorów te inwestycje - via Carpatia czy Raal Baltica - tworzą nowe, większe możliwości zarabiania pieniędzy. A przecież na tym szczególnie nam zależy.

 Jakie inne projekty infrastrukturalne są dla Podlasia kluczowe?


- Najważniejsze mieszczą się w Kontrakcie Terytorialnym. Wśród nich znalazły się przede wszystkim te związane z poprawą dostępności komunikacyjnej i infrastrukturą. W najbliższych latach na budowę dróg wojewódzkich wydamy łącznie ponad miliard złotych.

Tak wielkiego zakresu prac budowlanych w naszym regionie jeszcze nie było! To m.in. przebudowa dróg krajowych, czyli np. odcinków S8, S19 i S61, ale też wojewódzkich (choćby odcinków Białystok-Supraśl, Ciechanowiec-Ostrożany, Dąbrowa Białostocka-Sokółka, Markowszczyzna-Łapy). Idzie też o zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego - poprzez rozwój sieci energetycznych...

Część z tych inwestycji już jest realizowana. Jeśli chodzi o drogi wojewódzkie, prace trwają np. na trasie z Kleosina do Łap czy między Białymstokiem i Supraślem.

Mam nadzieję, że zaplanowany szkielet - w połączeniu z inwestycjami krajowymi - będzie spójny i to podsyci aktywność większości regionu oraz otworzy nasze województwo na zewnątrz.

A czy budowa lotniska na Podlasiu jest aktualna? Deklarował pan - w imieniu samorządu woj. podlaskiego - gotowość rozmów z rządem i Komisją Europejską o możliwościach sfinansowania takiej inwestycji…


- Podczas dyskusji nie było chyba osoby, negującej potrzebę takiej inwestycji. Dzisiejsze realia naszego położenia na mapie infrastrukturalnej Polski stawiają nas jednak w znacznie lepszej sytuacji.

Kończy się inwestycja związana z budową trasy S8, która połączy Warszawę z Białymstokiem i mocno skróci czas dojazdu do stolicy, a przez to - znacznie szybciej pasażerowie samolotów dojadą do lotnisk. A przyspieszenie w realizacji odcinków trasy S61 skróci znacznie dojazd z północy województwa. Dla ludzi z Suwałk, Augustowa, Moniek, Grajewa czy Łomży centralne lotniska warszawskie staną się „bliższe”.

Dlatego zasadność wydatkowania olbrzymich środków finansowych na budowę przez samorząd województwa regionalnego portu lotniczego zmalała, co nie znaczy, że takiej potrzeby nie ma. Podlasia nie stać jednak na finansowanie tak wielkiej inwestycji - nawet poprzez zaciągniecie wieloletnich kredytów czy emisję obligacji. Jesteśmy w trakcie największych inwestycji w infrastrukturę drogową (przy wsparciu środków unijnych). Do tego też potrzebny jest wkład własny, na który musimy zabezpieczyć pieniądze.

Są szanse na pieniądze z zewnątrz?


- I ja, i cały zarząd województwa deklarowaliśmy chęć współpracy z administracją centralną, w celu wypracowania rozwiązania tego problemu. Korespondowaliśmy z rządem, wysyłaliśmy pisma, w których deklarowaliśmy pomoc, również finansową, z naszej strony, ale odpowiedź była negatywna. Komisja Europejska jednoznacznie wypowiada się „kategorycznie nie” w sprawie finansowania tego typu inwestycji w obecnej perspektywie. Nie poczyni żadnych kroków, jednostkowych odstępstw, gdyż mogłoby to spowodować lawinę żądań z innych samorządów, borykających się z podobnymi problemami.

No to co dalej?


- Stan prawny przygotowań do budowy lotniska pozostaje jest niezmienny. Mamy prawomocną decyzję środowiskową na Topolany - i ten teren jest w rezerwie.

Czytaj także:
Fabryka Mebli Forte i samorząd będą budować w Suwałkach lotnisko

Gdyby znalazły się możliwości finansowe lub prywatni inwestorzy, władze województwa oczywiście otwarte są na współpracę. W naszym regionie sektor prywatny już kilkukrotnie udowodnił, że możemy wspólnie realizować ciekawe projekty i rozwiązania, przypomnę tylko budowę dworca PKS w Białymstoku.

Dlatego nie przekreślam ostatecznie powstania lotniska regionalnego i zapraszam wszystkich z ciekawymi pomysłami, które moglibyśmy wdrożyć w przyszłości.

Rozmawiała: Katarzyna Walterska

Więcej o sprawach Polski Wschodniej będzie się można dowiedzieć na Wschodnim Kongresie Gospodarczym w Białymstoku, który zaplanowano na 27-28 września 2017 r. Szczegóły: www.wschodnikongres.eu

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rośnie komunikacyjny szkielet Podlasia

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!