PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rozmowy ws. transportu drogowego do Rosji zostaną wznowione

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
11-02-2016 16:35
 Rozmowy ws. transportu drogowego do Rosji zostaną wznowione
Fot. Shutterstock.com

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa otrzymało stanowisko Rosji dotyczące prowadzonych negocjacji w sprawie zasad wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych.

Strona rosyjska potwierdza swoją gotowość do wdrożenia porozumień osiągniętych w trakcie dotychczasowych rozmów.

- Obecnie, wraz z przedstawicielami organizacji zrzeszających przewoźników międzynarodowych, które biorą aktywny udział we wszystkich rozmowach z Federacją Rosyjską, analizujemy treść otrzymanego pisma, na ile jest zgodna z wcześniejszymi ustaleniami - informuje biuro prasowe MIB.

Pozwoli  to na określenie wspólnego stanowiska  do dalszych rozmów, a także terminu kolejnego posiedzenia polsko-rosyjskiej Komisji Mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych.

MIB jest gotowe do wznowienia rozmów z Rosją.

* * *
Naszym zdaniem, można się spodziewać, że Rosja będzie dążyć do unormowania przepisów o dostępie do rynku przez polskich przewoźników drogowych. Na zasadzie wzajemności, oczywiście.

Przemawia za tym geografia i rachunek ekonomiczny. W sytuacji zamknięcia granic z Ukrainą i drastycznego ograniczenia tranzytu (to retorsje Ukrainy na ograniczenie tranzytu ukraińskiego np. do Kazachstanu), droga towarów rosyjskich na zachodnie rynki może wieść już tylko albo przez Polskę, bo tak jest najtaniej, albo drogą morską - z portów własnych lub Litwy, Łotwy i Estonii, ale tak jest znacznie drożej i dłużej.

Jak wyjaśniał niedawno dziennikarzowi agencji TASS Leonid Stepaniuk, prezes Izby Handlowo-Przemysłowej z Kalinigradu, transport z ominięciem Polski kosztuje od 30 do 100 proc. drożej, w zależności od sposobu. Przeważnie trzeba pokonać kilkaset kilometrów więcej jadąc do portów morskich, a tam czekać na prom i płacić za przejazd. Czas dostawy ładunku wzrósł średnio o dwa dni.

I to dzięki nadzwyczajnej mobilizacji konkurencji. Np. port w Kłajpedzie i duńska firma logistyczna DFDS Seaways dziś poinformowały, że są przygotowane na większą obsługę samochodów ciężarowych w drodze promem do Niemiec.

W sprawie normalizacji polsko-rosyjskich zasad wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych są jednak dwa inne aspekty sprawy.

Po pierwsze, władze rosyjskie - także pod wpływem lobbingu przewoźników - chcą ograniczyć udział obcych firm transportowych na swoim rynku, tym samym dając więcej pracy „swoim”.

Chętnych jest wiele. Jak wynika z niedawnych publikacji administracji systemu Płaton (elektroniczny pobór opłat za przejazd drogami federalnymi), jest w nim zarejestrowanych ponad 600 tys. przewoźników krajowych.

Drugim problemem są względy polityczne. Władzom rosyjskim będzie trudno się przyznać, że muszą się wycofać z niektórych przyjętych rozporządzeń o wykonywaniu transportu drogowego, w tym przez firmy z Polski.

Można jednak zakładać, że zwycięży pragmatyzm, tak charakterystyczny w polityce rosyjskiej, ale negocjatorów czeka być może jeszcze nie jedna, ale kilka rund rozmów.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


51 185 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 275 174 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 614 ofert w bazie

OFERTY SZKOLEŃ

Kategorie szkoleń: przemysł, nieruchomości, handel, branża spożywcza

Szkolenia dla branży medycznej i farmaceutycznej

Szkolenia dla samorządów

2 731 656 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP