Rozpoczął się najdłuższy strajk na niemieckiej kolei

Rozpoczął się najdłuższy strajk na niemieckiej kolei
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Walczący o podwyżki i poprawę warunków pracy niemieccy maszyniści rozpoczęli w czwartek wcześnie rano najdłuższy dotąd, trzydziestogodzinny strajk, który spowoduje prawdopodobnie poważne zakłócenia w całym kraju

Zgodnie z zapowiedziami, strajk rozpoczął się o drugiej nad ranem czasu niemieckiego (i polskiego) i potrwa do godziny 8:00 w piątek. Będzie to czwarta akcja protestacyjna maszynistów w ciągu trzech tygodni, stanowiąca poważne zaostrzenie ciągnącego się od marca sporu zbiorowego z dyrekcją Deutsche Bahn (DB).

Już poprzednia, znacznie krótsza akcja strajkowa, przeprowadzona wcześniej w tym miesiącu, spowodowała masowe spóźnienia do zakładów pracy i szkół milionów Niemców.

Szefostwo niemieckich kolei zapowiedziało, że strajk, który obejmie też szybką kolej miejską (S-Bahn), odbije się tylko na komunikacji podmiejskiej, lokalnej i regionalnej, bowiem na trasach dalekobieżnych i w transporcie towarowym obowiązuje nadal sądowy zakaz akcji strajkowej.

Reprezentujący ok. 34 tysiące pracobiorców Związek Zawodowy Maszynistów (GDL) chce zmusić pracodawcę do podpisania z maszynistami zrzeszonymi w związku odrębnej umowy zbiorowej. Związkowcy domagają się ponadto znacznych podwyżek pensji, średnio o 31 proc. Płaca początkowa powinna ich zdaniem wzrosnąć z 2000 euro obecnie do 2500 euro. Niemiecka Kolei nie godzi się na te postulaty. Pracodawcy proponują podwyżkę wynagrodzeń o 10 procent.

W związku z zapowiedzią strajku władze Niemieckiej Kolei (DB) zarzuciły związkowcom nieobliczalność. DB opracowała awaryjny rozkład jazdy, aby chociaż częściowo złagodzić skutki strajku. Ma on objąć około połowy połączeń w ruchu lokalnym.

Najdotkliwiej odczują strajk prawdopodobnie wschodnie Niemcy, gdzie utrudnienia w ruchu, spóźnienia i blokada wielu połączeń mogą przedłużyć się aż do godzin wieczornych w piątek.

Dziewięciogodzinny, a więc znacznie krótszy strajk maszynistów w poprzedni czwartek spowodował znaczne zakłócenia w ruchu pociągów, zwłaszcza we wschodnich landach. W skali całych Niemiec pracę przerwało wówczas 1400 maszynistów.

Konflikt na niemieckiej kolei trwa od marca. W lipcu doszło do pierwszej fali strajków ostrzegawczych. Niepowodzeniem skończyła się w sierpniu misja mediacyjna dwóch znanych polityków CDU - Kurta Biedenkopfa i Heinera Geisslera.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!