XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Rozpoczęła się budowa drogi startowej na lotnisku w Szymanach

Rozpoczęła się budowa drogi startowej na lotnisku w Szymanach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na lotnisku regionalnym w Szymanach k. Szczytna ruszyła budowa 2,5-km pasa startowego, ma się zakończyć do połowy 2015 r. Jej koszt wraz z oświetleniem i systemem naprowadzania samolotów lądujących w trudnych warunkach atmosferycznych (ILS) to 106 mln zł brutto.

Jak poinformował PAP w poniedziałek Leszek Krawczyk, prezes spółki samorządowej Warmia i Mazury realizującej inwestycję, stara droga startowa miała długość 2 kilometrów, nowy pas startowy - w mającym ruszyć w 2015 roku lotnisku regionalnym - będzie przedłużony do 2,5 km.

Obecnie, za pomocą ultradźwięków kruszony jest stary betonowy pas.

Jak wyjaśnił prezes Krawczyk, w tym przypadku zastosowano wibrorezonansową metodę, czyli technologię renowacji nawierzchni dróg i lotnisk, w której wykorzystuje się usunięty z nawierzchni rozkruszony beton cementowy. Służy on jako podbudowa do układania nowych warstw.

"Metoda wibrorezonansowa zmniejsza koszty budowy do 1,5 raza, natomiast tempo prowadzenia prac remontowych wzrasta nawet pięciokrotnie. Charakterystyczną cechą tej technologii jest zniszczenie nawierzchni betonowych w całej jej grubości, bez szkodliwego wpływu na podłoże. Średnia grubość starego pasa startowego w Szymanach to około 30 centymetrów" - tłumaczył Krawczyk.

Na lotnisku w Szymanach rozbiórka płyt nawierzchni betonowych została przeprowadzona z użyciem specjalistycznej maszyny wyposażonej w belkę drgającą z małą siłą do 10 kiloniutonów. Rozkruszony betonowy materiał zostanie jeszcze dociśnięty przez 10-tonowe walce wibracyjne. Na tak przygotowanej warstwie podbudowy będzie można układać nową nawierzchnię asfaltową - zaznaczył Krawczyk.

Dodał, że wibrorezonansowa metoda rozbiórki nawierzchni została po raz pierwszy wykorzystana w Polsce, właśnie podczas modernizacji pasa startowego w Szymanach.

Regionalny port w Szymanach powstanie w miejscu dawnego lotniska wojskowego. Do końca II wojny światowej korzystało z niego lotnictwo niemieckie, a potem polskie lotnictwo wojskowe. Od 1996 r. na mocy decyzji ministra obrony narodowej służyło potrzebom lotnictwa cywilnego. W latach 1998-2003 liczba operacji lotniczych wahała się od 180 do 928 rocznie. Od tej pory lotnisko nie prowadzi regularnych połączeń lotniczych.

Aby nie przepadła unijna dotacja na budowę, lotnisko regionalne w Szymanach musi zacząć działać w 2015 roku. Koszt budowy lotniska szacowany jest na 205 mln zł; unijne dofinansowanie ma wynieść 76 proc.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rozpoczęła się budowa drogi startowej na lotnisku w Szymanach

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!