Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rozwój bazy transportowej wyzwaniem dla wschodnich województw

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
02-09-2014 09:32
Rozwój bazy transportowej wyzwaniem dla wschodnich województw
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Pomimo realizowanych po 2004 roku inwestycji w infrastrukturę transportową w województwach Polski wschodniej (lubelskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim) jest ona nadal niedostatecznie rozwinięta i słabo zintegrowana. Utrudnia to przepływ know-how i wzmacnianie powiązań funkcjonalnych z ośrodkami spoza tego makroregionu, także z zagranicą.

Jest to jedna z głównych i przewijających się tez programów rozwoju tych województw. Znajdują one wyraz w programie operacyjnym Rozwoju Polski Wschodniej i regionalnych programach operacyjnych samorządów wojewódzkich, choć inwestycje w rozbudowę głównych ciągów komunikacyjnych są współfinansowane głównie ze środków PO Infrastruktura i Środowisko.
Dostępność komunikacyjna stanowi jeden z głównych czynników decydujących o atrakcyjności inwestycyjnej regionu i ważnym wyznacznikiem jakości życia mieszkańców. Tymczasem słaba infrastruktura w tym makroregionie wskazywana jest jako jeden z powodów słabego lokowania bezpośrednich inwestycji.

Inwestycje infrastrukturalne w transporcie będą jednym z tematów dyskusji podczas Wschodniego Kongresu Gospodarczego, który odbędzie się 18-19 września w Białymstoku. Więcej szczegółów: w serwisie www.wschodnikongres.eu

Stan obecny

Pod względem komunikacyjnym, obszar Polski Wschodniej należy do najbardziej peryferyjnych w skali UE. Złe są nie tylko połączenia komunikacyjne ze stolicą i z centrum kraju, ale i między województwami makroregionu i wewnątrz każdego z nich.

Stosunkowo mała liczba przejść granicznych stanowi barierę komunikacyjną w relacjach zewnętrznych, a województwa odnoszą znikome korzyści z sąsiedztwa z Białorusią, Rosją i Ukrainą.

Miernikiem tej sytuacji jest wskaźnik międzygałęziowej dostępności transportowej (WMDT), który dla regionów wschodnich ma wartość wyraźnie niższą niż średnia krajowa (87,1 proc., dane za 2011 r.). WMDT wskazuje potencjalną dostępność komunikacyjną w relacji do dostępu bez barier (definicja PAN uwzględnia 12 zmiennych społeczno-gospodarczych, takich jak liczba: ludności, pracujących, gospodarstw rolnych, noclegów, produkcji przemysłu, itp.).

Szczegółowe miary WMDT

Wśród nich stosuje się m.in. czas dotarcia osób i ładunków. W obrębie izochrony 60 minut od stolic województw wschodnich, którą często utożsamia się z wielkością rynku pracy, mieszka połowa tamtejszej ludności, a siedzibę ma ok. 55 proc. wszystkich firm makroregionu. Zdecydowanie najdłuższe czasy dojazdu do ośrodków wojewódzkich są w woj. warmińsko-mazurskim oraz podkarpackim.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 543 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP