Do końca października 2018 r. ma powstać czterokilometrowa obwodnica miejscowości Woźniki w woj. śląskim. Inwestycja wiąże się z budowanym obecnie fragmentem autostrady A1 Częstochowa-Pyrzowice; nowa droga będzie prowadziła m.in. do autostradowego węzła.
- Obwodnica Woźnik ma zapewnione dofinansowanie ze środków na budowę i remonty dróg wojewódzkich przewidzianych w Regionalnym Programie Operacyjnym Woj. Śląskiego na lata 2014-2020.
- Unijny projekt zakłada koszt budowy na poziomie 49,2 mln zł, przy dofinansowaniu 35,5 mln zł.
- Przygotowania do budowy obwodnicy Woźnik napotykały problemy społeczne. Pod koniec projektowania grupa mieszkańców okolicznych miejscowości protestowała przeciw budowie nowej drogi.
Jak poinformował w środę rzecznik koordynującego inwestycję Zarządu Dróg Wojewódzkich (ZDW) w Katowicach Ryszard Pacer, po podpisaniu umowy z wykonawcą 12 września br. oraz przekazaniu terenu kilka dni później, na najbliższy poniedziałek zaplanowano wielostronne spotkanie, którego uczestnicy będą uzgadniali elementy wspólne obu przedsięwzięć.
W spotkaniu mają wziąć udział przedstawiciele ZDW i wykonawcy wojewódzkiej inwestycji: konsorcjum spółek Drog-Bud z Częstochowy oraz Nowak-Mosty z Dąbrowy Górniczej, a także Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz budującego autostradę w tym rejonie koncernu Strabag.
Spółka Strabag Południe była też jednym z dwóch oferentów w przetargu na budowę obwodnicy Woźnik. Z zaproponowaną ceną 43,1 mln zł brutto przegrała jednak z ofertą konsorcjum spółek Drog-Bud z Częstochowy oraz Nowak-Mosty z Dąbrowy Górniczej - na 42,8 mln zł.
Budowa obwodnicy z problemami
Obwodnica Woźnik ma zapewnione dofinansowanie ze środków na budowę i remonty dróg wojewódzkich przewidzianych w Regionalnym Programie Operacyjnym Woj. Śląskiego na lata 2014-2020. Unijny projekt zakłada koszt budowy na poziomie 49,2 mln zł, przy dofinansowaniu 35,5 mln zł.
Przygotowania do budowy obwodnicy Woźnik napotkały problemy społeczne. Pod koniec projektowania grupa mieszkańców okolicznych miejscowości protestowała przeciw budowie nowej drogi. Instytucje odwoławcze, jak Samorządowe Kolegium Odwoławcze oraz Naczelny Sąd Administracyjny, odrzuciły jednak wnioski o wstrzymanie inwestycji jako niezasadne.
Urząd marszałkowski akcentował w ub.r., że zaprojektowany ostatecznie przebieg nowej drogi jest efektem kompromisu, jaki udało się osiągnąć z mieszkańcami Woźnik na etapie konsultacji społecznych w 2011 r. Pierwotnie ZDW zamierzał poprowadzić obwodnicę od węzła "Woźniki" na zachód do połączenia z drogą wojewódzką nr 908 w Lubszy, po śladzie rozebranej linii kolejowej.
Obwodnica dwuczęściowa
W związku ze sprzeciwem mieszkańców wybrano jednak wariant połączenia po wschodniej stronie autostrady z drogą wojewódzką nr 789. Nowa obwodnica będzie składała się z dwóch części.
Odcinek równoległy do autostrady A1 o długości 1,2 km będzie przebiegał od nowego ronda na skrzyżowaniu ul. Kolejowej i ul. Dworcowej (DW 789) do drogi będącej częścią węzła autostradowego. 2,9-km odcinek w kierunku wschodnim połączy zjazd z autostrady z DW 789 (ul. Koziegłowska), gdzie również powstanie rondo.
Realizacja autostrady A1 Częstochowa-Pyrzowice rozpoczęła się w 2015 r. Kierowcy mają zacząć z niej korzystać w 2019 r. Ten fragment autostrady podzielono na cztery tzw. odcinki realizacyjne - nazwane kolejnymi literami alfabetu. Dwa z nich buduje Strabag: 17-kilometrowy odcinek H Zawodzie (bez węzła) - Woźniki (z węzłem) oraz liczący 15 km odcinek I Woźniki - Pyrzowice (bez węzłów).
Pod koniec lipca br. Strabag informował, że budowany od sierpnia 2015 odcinek I (za 495,5 mln zł netto) był wówczas gotowy w 50 proc., natomiast realizacja odcinka H (za 467 mln zł netto), która rozpoczęła się kilka miesięcy później, była zaawansowana w 41 proc. Termin zakończenia prac na odcinku I to listopad 2018 r., a na odcinku H - czerwiec 2019 r.
Konsorcjum spółek Drog-Bud oraz Nowak-Mosty realizuje też inne inwestycje ZDW w Katowicach. 17 lipca br. konsorcjum podpisało umowę z ZDW na wartą ok. 50 mln zł brutto przebudowę drogi nr 793 Żarki - Myszków (obejmuje m.in. przebudowę odcinka Janów - Złoty Potok). Finalizuje też roboty na liczącym ok. 5,2 km odcinku równoległej drogi nr 789 między Myszkowem i Żarkami.
Firma Drog-Bud od połowy ub.r. jest wykonawcą przedłużenia częstochowskiej Alei Bohaterów Monte Cassino oraz przebudowy drogi nr 908 w granicach Częstochowy, które w II połowie 2018 r. poprawią wyjazd z miasta w stronę Tarnowskich Gór oraz dojazd do budowanej autostrady A1.
Katowicki ZDW ze środków śląskiego RPO otrzymał dofinansowanie na siedem inwestycji. Dwie z nich zostały już zrealizowane - to rozbudowa drogi nr 913 w Pyrzowicach i obwodnica Pawłowic jako droga 933.
Do jesieni 2018 r. ma trwać budowa obwodnicy Myszkowa (droga nr 791), przebudowa drogi nr 793 Żarki-Myszków oraz budowa obwodnicy Woźnik (w ciągu drogi nr 789). W fazie planowania są przetargi na budowę Wschodniej Obwodnicy Raciborza (droga nr 935) oraz obwodnicy Buczkowic (połączenie dróg S69 i 942)
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Rusza budowa obwodnicy Woźnik przy A1