Rusza prywatna konkurencja PKP

Rusza prywatna konkurencja PKP
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Za kilka dni na tory wjeżdża pierwszy osobowy konkurent PKP. Za nim wyruszą kolejni.

Pierwszy prywatny pociąg ruszy 9 grudnia o 4.17. Pojedzie z Chojnic do Bydgoszczy. Po nim na tory Kujaw i Pomorza wyruszą następne składy.

Kilka miesięcy temu marszałek regionu ogłosił przetarg na obsługę regionalnych linii kolejowych. Wygrało go konsorcjum firm składające się z polskiej PCC Rail i brytyjskiego przewoźnika Arriva. Zaproponowało cenę za usługę w wysokości 12,93 zł za pociągokilometr. PKP Przewozy Regionalne, które również stanęły do przetargu, chciały wozić podróżnych za 18,63 zł. W sumie oferta prywatnych przewoźników wyniosła ok. 61 mln zł. - przypomniała "Rzeczpospolita".

- Spółkę zajmującą się przewozami pasażerskimi budujemy praktycznie od podstaw - mówi w dzienniku Radosław Gawek, dyrektor PCC Rail ds. przewozów pasażerskich. Część taboru, którym będą wykonywane przewozy, dał marszałek - to 13 składów elektrycznych. Kolejne dwa autobusy szynowe zostały zamówione. - Tabor uzupełnimy jeszcze ośmioma doczepianymi wagonami - podsumowuje Gawek.

Jednym z problemów, które CTL i Arriva musiały rozwiązać, jest kwestia sprzedaży biletów na trasy obsługiwane przez prywatnych przewoźników. Udało się to, nawiązując współpracę z PKP - bilety na przejazdy prywatnymi pociągami będą sprzedawane w tych samych kasach.

Konsorcjum zapowiada, że nie ma zamiaru poprzestać na tym jednym kontrakcie. - Będziemy startować we wszystkich przetargach ogłaszanych przez samorządy, chcemy się prezentować w każdym, choć nie każdy musimy wygrać - zapowiada w "Rz" Radosław Gawek.

Władze spółki deklarują, że będą do kraju sprowadzać tabor, jeśli pojawią się takie potrzeby, więc nie będą się ograniczać tylko do przetargów, w których marszałkowie chcą zwycięzcy przekazywać własne pociągi.

Niewykluczone, że w ślady brytyjsko-polskiego konsorcjum pójdą następni przewoźnicy. W Urzędzie Transportu Kolejowego jest zarejestrowanych 28 firm z licencją na przewozy pasażerskie. Faktycznie działa zaledwie kilka - głównie spółki z grupy PKP, takie jak InterCity czy SKM Trójmiasto oraz Warszawska Kolej Dojazdowa m- wymienia "Rzeczpospolita".

Są też takie jak Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych, które wykonywało już regularne przewozy i przygotowuje się do wznowienia działalności. Także brytyjski Freighliner nie wyklucza realizowania przewozów pasażerskich - dysponuje już licencją. Jak przyznaje, przewoźnik wciąż nie ma jeszcze własnego taboru pasażerskiego, ale zwraca uwagę, że większość urzędów marszałkowskich ma swoje pociągi.

Również CTL Logistics przygląda się temu rynkowi. - Nie jest to dla nas działalność priorytetowa, na razie monitorujemy rynek i czekamy m.in. na wyjaśnienie, co dalej będzie ze spółką PKP Przewozy Regionalne - przyznaje na łamach "Rz" Krzysztof Niemiec, członek zarządu spółki. Jak dodaje, tabor leasinguje się zazwyczaj na siedem do dziesięciu lat, a umowy z przewoźnikiem samorządy podpisują na rok. Jego zdaniem minimalny okres uzasadniający podjęcie ryzyka nowej działalności wynosi trzy lata.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!