PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rusza rozbudowa Euroterminalu w Sławkowie

Autor: PAP
28-06-2007 15:43

Po kilku latach przygotowań budowa Euroterminalu w Sławkowie, gdzie kończy się prowadzący ze Wschodu szeroki tor kolejowy, wchodzi w decydującą fazę. W czwartek właściciel obiektu Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa - zawarł z firmą Skanska umowę na realizację kolejnego etapu inwestycji o wartości ponad 26ámln zł. Całość planowanych prac ma kosztować 61,5 mln zł.

Oficjalne rozpoczęcie budowy, z udziałem ministra transportu Jerzego Polaczka, zaplanowano na 12 lipca. Po rozbudowie zdolności przeładunkowe terminalu zwiększą się do 70 tys. kontenerów rocznie. Prace zakończą się do połowy przyszłego roku. 11,3 mln zł na inwestycję pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, podobną kwotę dał budżet państwa. Resztę CZH sfinansuje z własnych funduszy.
Przekazanie wykonawcy robót placu budowy nastąpi w najbliższych dniach. Najpierw powstanie nowy kompleks magazynowy z infrastrukturą, potem powiększona będzie płyta dla kontenerów i powstanie nowa suwnica. To kolejny krok do stworzenia w Sławkowie terminalu do przewozów na linii Europa - Daleki Wschód.

Z danych CZH wynika, że obroty istniejącego w Sławkowie terminalu stale rosną. Zajmuje się on m.in. przeładunkami towarów na styku dwóch szerokości torów: europejskiej (o szerokości 1435 mm) i rosyjskiej (1520 mm). Sławków to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga szeroki tor. W Polsce znajduje się 400- kilometrowy odcinek tej linii.

Rozbudowa terminalu przyciąga inwestorów, którzy lokują swoje przedsięwzięcia m.in. na 50-hektarowym terenie przy szerokim torze, objętym obszarem Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Jak dowiedziała się PAP ze źródeł zbliżonych do strefy, w najbliższych miesiącach wartą ok. 100 mln euro inwestycję planuje tam austriacka firma, która chce przeładowywać w terminalu ok. pół miliona ton ładunków rocznie.

W przyszłości Euroterminal ma przejąć część ładunków z Dalekiego Wschodu, które obecnie są transportowane do Europy drogą morską. Chodzi o uruchomienie kontenerowych przewozów kolejowych m.in. z Chin, przez Rosję, do Polski i Europy Zachodniej. Dzięki temu towary mogłyby docierać do Europy ponad dwa razy szybciej niż dotąd.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 307 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 911 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP