PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ruszyła społeczna kampania "Tiry na tory"

Autor: PAP
07-06-2010 15:48

W poniedziałek ruszyła kampania społeczna "Tiry na tory", przygotowana przez Instytut Spraw Obywatelskich z Łodzi. Jej celem jest doprowadzenie do przeniesienia tranzytu towarów przez Polskę z dróg na tory oraz promocja kolei.

Rozwiązania pozwalające na transport TIR-ów tranzytem koleją wprowadziły już m.in. Szwajcaria, Austria, Niemcy, Holandia, Czechy, Włochy i Francja.
Prezes ISO Rafał Górski mówił w Warszawie na konferencji prasowej promującej akcję, że jednym z powodów uprzywilejowanej sytuacji transportu drogowego w Polsce są jego niskie koszty. Opłata za używania dróg i autostrad w euro za kilometr wynosi 9 eurocentów. Według danych z 2008 r., w Czechach było to 21 centów, w Austrii 36 centów, Francji 22 centów, Hiszpanii 18 centów, w Niemczech 16 centów, a we Włoszech 12 centów - wyliczał Górski. W Szwajcarii samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony płaciły w 2009 r. ok. 85 euro za każde przejechane 100 km, a w Polsce 46 zł (ok. 11 euro) kosztowała jednodniowa winieta.

Dodatkowe koszty zewnętrzne przewozu 1000 ton ładunku na każdy kilometr, to według ISO dla transportu kolejowego 5 euro, a dla drogowego - 24 euro. Koszty te związane są m.in. z degradacją krajobrazu, niszczeniem budynków przy drogach i infrastruktury oraz dewastacją dróg.

Według organizatorów kampanii, przejazd jednego TIR-a po drodze powoduje jej zniszczenia równoważne przejazdowi przez nią 163 840 samochodów osobowych. Prezes ISO podał, że przewozy TIR-ami są bardziej niebezpieczne dla ludzi - w Polsce na 100 wypadków z udziałem TIR-ów 19 kończy się śmiertelnie.

W Polsce zarejestrowanych jest 2,5 mln pojazdów ciężarowych - podał Instytut. Do tego dochodzą te zagraniczne, które przejeżdżają przez nasz kraj. 75 proc. przewożonych towarów to transport drogowy, pozostała jedna czwarta - inne rodzaje transportu.

Sebastian Świniarski z PKP Cargo mówił podczas konferencji, że spółka ma analizy dotyczące rozwoju prowadzonych przez nią tzw. przewozów intermodalnych. W jego ocenie obniżenie stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej dla tego typu przewozów może je upowszechnić. Uważa, że stawki powinny być stałe.

Górski zachęcał do podpisywania się pod petycją o upowszechnienie transportu kolejowego towarów. Pod koniec 2001 r. petycja z podpisami ma zostać przekazana premierowi.

Na dworcu Warszawa Centralna można oglądać wystawę promującą akcję. Będzie ona eksponowana w trakcie kampanii w wielu miejscowościach. W 2010 r. organizatorzy chcą się skupić na korytarzu transportowym wschód - zachód, w 2011 r. będą ją prowadzić wzdłuż tras północ - południe.

Projekt łódzkiego ISO został dofinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Infrastruktura i Środowisko oraz ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 982 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 502 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP