PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ruszyła walka o IV klasę żeglowności polskich rzek

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
09-02-2016 18:36
Ruszyła walka o IV klasę żeglowności polskich rzek

Barka na kanale Gliwickim.

Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

O jak najszybsze przyjęcie programu rozwoju polskich śródlądowych dróg wodnych apelowali uczestnicy debaty, zorganizowanej przez ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka.

Dyskusja toczyła się wokół założeń do takiego programu, który byłby uzupełnieniem Strategii rozwoju transportu do roku 2020 (z perspektywą do roku 2030).

Rzecz idzie zarówno o sam program i udrożnienie głównych szlaków rzecznych i kanałów, jak i możliwość pozyskania dodatkowych środków unijnych na te cele, jeszcze w tej perspektywie finansowej.

Ale droga do tego celu w pierwszym kroku wiedzie przez przystąpienia Polski do porozumienia AGN, opracowanego w 1996 roku przez Europejski Komitet Gospodarczy ONZ, w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o międzynarodowym znaczeniu. W założeniu, porozumienie ma zintegrować w jednej sieci transportu śródlądowego państwa europejskie: od Atlantyku, po Ural.

Warunkiem podstawowym przystąpienia do tego porozumienia jest albo istnienie w Polsce dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (czyli klasy żeglowności co najmniej IV, gdzie głębokość szlaku wynosi 2,5 m, co umożliwia pływanie jednostkom o nośności do 1200 ton), albo przynajmniej deklaracja w „sposób poważny” - w dokumentach i programach - że jest w stanie takie parametry szlaków osiągnąć w niedalekiej przyszłości.

Dlatego Polska - nie mając dróg wodnych o klasie IV (z wyjątkiem odcinka dolnej Odry) - powinna jak najszybciej opracować dokument strategiczny w tej sprawie. Pierwszym krokiem jest powstanie założeń do programu rozwoju polskich śródlądowych dróg wodnych, kolejnym będzie studium wykonalności (policzenia kosztów i uwarunkowań), następnym - dokument właściwy.

Jest to także istotne dlatego, że przez Polskę przebiegają trzy szlaki żeglugowe o znaczeniu międzynarodowym, które wpisują się w porozumienie AGN. Są to: E30, czyli odrzańska droga wodna, E70 - biegnie z portów Holandii i Belgii przez Niemcy, drogą Odra - Brda - Wisła w kierunku Zalewu Wiślanego i Kalinigradu oraz E40 - od Gdańska do Warszawy i Brześcia.

- Kiedy staniemy się członkiem porozumienia AGN, przedstawiając strategię, otworzy się przed nami możliwości pozyskiwania dodatkowego finansowania, chociażby środków przeznaczonych na sieci bazowe TEN-T - powiedział nam Krzysztof Woś, dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. - Są tam specjalne fundusze, o które można się ubiegać jeszcze w bieżącej perspektywie finansowej.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


56 744 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 233 555 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 614 ofert w bazie

OFERTY SZKOLEŃ

Kategorie szkoleń: przemysł, nieruchomości, handel, branża spożywcza

Szkolenia dla branży medycznej i farmaceutycznej

Szkolenia dla samorządów

2 704 224 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP