Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rynek kontenerowy zbliża się do równowagi, ceny frachtu będą rosnąć

Autor: WNP.PL (Piotr Stefaniak)
28-03-2017 10:17
Rynek kontenerowy zbliża się do równowagi, ceny frachtu będą rosnąć
Fot. Fotolia

Światowy wolumen przeładunków portów kontenerowych wzrósł w 2016 roku o 1,8 proc. (po wzroście o 1,4 proc. w 2015 roku) i wyniósł 555,6 mln TEU.

W pierwszym kwartale 2016 r. przeładunki zmalały o 0,6 proc., a odbiły się w drugim półroczu, szacuje brytyjska firma analityczna Alphaliner's na podstawie danych zbieranych z 30 największych portów na świecie.
Silniejszy, dwucyfrowy, wzrost wolumenu zanotowało w zeszłym roku kilka portów, w tym: Kelang (o 10,8 proc.), Colombo (10,6 proc.), Manila (11,3 proc.), Pireus (10,4 proc.), Mundra (18,7 proc.), Salalah (29,4 proc.), Incheon (12,6 proc.), Fuzhou (10,0 proc.), Chittagong (15,9 proc.), Barcelona (14,5 proc.), Bandar Abbas (23,6 proc.) i Cai Mep (35,3 proc.).

Na drugim biegunie, z dużymi spadkami przeładunków, były takie porty kontenerowe, jak: Dubaj (-5,2 proc.), Tanjung Pelepas (-9,2 proc.), Jakarta (-6,5 proc.), Felixstowe (-8,5 proc.), Santos (-5,7 proc.), Port Said (-11,9 proc.), Bilbao (-8 proc.), Ambarli (-9,2 proc.), Durban (-5,4 proc.), Cartagena (-10,6 proc.), Manzanillo (-7,3 proc.), Dammam (-9,6 proc.) i Zeebrugge (-10,8 proc.).

Szacunki finansowej działalności terminali kontenerowych na świecie oraz działalności towarzyszącej, przynosi inna brytyjska firma analityczna, Clarksons.

Według niej, zysk netto terminali zmalał w 2016 r. o 11,2 proc. w porównaniu rok do roku i wynosił 54,7 mln USD (44,8  mln GBP), pomimo wzrostu przychodów o 1,4 proc. – do 301,6 mln GBP.

- Kilka wskaźników sugeruje, że rynek shippingu i offshore zaczynają dostosowywać się do istniejącej sytuacji podaży i popytu, co może skutkować lepszym wykorzystaniem możliwości, jakie stwarza rok 2017 - powiedział Andi Case, CEO Clarksons.

Rynek maklerów okrętowych (shipbrokers) zanotował w ub. roku zysk 40,2 mln GBP, czyli był niższy w porównaniu z 2015 r. (49,1 mln GBP), przy przychodach 233,6 mln GBP (odpowiednio - 239,5 mln).

Słabe wyniki zanotował też rynek czarterów kontenerowców.

Średnia stawka dzienna wynajmu statku o pojemności 2750 TEU wynosiła 6000 dolarów, o 27 proc. mniej niż w 2015 roku, a starych panamaksów (ok. 6 tys. TEU) 4979 USD/dzień, t. o 59 proc. mniej niż w 2015 r.

Łączna pojemność kontenerowców wzrosła w 2016 roku o jeden procent, bowiem pojemność nowo zakupionych statków wyniosła „tylko” 900 tys. TEU (mniej, niż rok wcześniej), a rekordowej wielkości była pojemność złomowanych – 700 tys. TEU.

W 2016 r. znacznie zmalały też nowe zamówienia statków – o 16 proc., do 200 tys. TEU.

Takie działania armatorów i innych właścicieli statków znacznie zmniejszyły rozpiętość pomiędzy nadwyżką zdolności przewozowych a popytem, co może przełożyć się już w tym roku na wzrost stawek frachtu.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 146 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP