Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rynek lotniczy a polityka. Pierwsze, bardzo konkretne i poważne konsekwencje decyzji o Brexicie

Autor: PRTL.pl (Marek Serafin)
20-11-2016 08:01
Rynek lotniczy a polityka. Pierwsze, bardzo konkretne i poważne konsekwencje decyzji o Brexicie
Fot. Shutterstock.com

Jak poinformował wiceprezes ds. finansowych IAG, grupa planuje redukcję swoich wydatków inwestycyjnych o ogromna kwotę 1,6 mld EUR. Przyjrzy się też ponownie swoim zamówieniom na nowe samoloty od Airbusa i Boeinga. Ma zamiar zwiększyć liczbę foteli w użytkowanych samolotach, aby obniżyć koszty. Być może zdecyduje się też na redukcję personelu.

To wszystko związane jest z poważnymi wątpliwościami dotyczącymi przyszłości grupy, w świetle decyzji o Brexicie.
Tego rodzaju decyzje są najbardziej bezpośrednim i przekonującym dowodem poważnej modyfikacji planów strategicznych związanych ze zmienioną prognozą rozwoju sytuacji rynkowej, a w tym przypadku, polityczno-rynkowej.

Wiadomo już, że wcale nie jest przesądzony wariant „miękkiego wyjścia” Wielkiej Brytanii z UE, polegający na dalszym, pełnym uczestnictwie we wspólnym rynku. A to oznacza, że możliwe jest, iż IAG straci status przewoźnika unijnego, gdyż główny udziałowiec grupy będzie pochodził spoza unii, z kraju, który nie jest gospodarczo stowarzyszony z Unią, tak jak Szwajcaria, czy też Norwegia.

Konsekwencje takiej sytuacji będą bardzo poważne i trudne do przewidzenia. Jeszcze trudniej obecnie mówić o możliwych rozwiązaniach organizacyjno prawnych, które pozwoliłyby znaleźć wyjście z tej sytuacji. Nie byłyby one tak proste, jak przejmowanie, przez przewoźników poza-unijnych 49% akcji linii z UE i zapewnianie sobie praktycznej kontroli nad tymi liniami „miękkimi metodami umownymi”. Tak postąpił Etihad, inwestując w Air Berlin i Alitalię, oraz Korean Air przejmując CSA. 

Może się okazać, że British Airways i cała grupa IAG są jednymi z najpoważniejszych ofiar „twardego rozwodu” Wielkiej Brytanii i Unii Europejskiej. A rządy Niemiec i Francji nie będą, na pewno, ułatwiać sytuacji konkurentowi Lufthansy i Air France.

Przy okazji ostatnich decyzji IAG warto powrócić do tematu wpływu na rynek lotniczy nieoczekiwanych zmian w szeroko rozumianej sytuacji politycznej.

Patrząc na ostatnie dwie dekady, tylko w niewielkim uproszczeniu, można chyba stwierdzić, że rynek lotniczy miał do czynienia raczej z pozytywnymi aspektami zmian w europejskiej i globalnej sytuacji politycznej. Chodzi tu, przede wszystkim, o postępującą liberalizację rynkową, która, w przypadku Europy unijnej miała charakter właściwie pełny. Również w wymiarze globalnym rynki otwierały się, a ogólna sytuacja ekonomiczna ulegała poprawie zapewniając prawie stały wzrosty popytu na przewozy lotnicze. Europa, szczególnie unijna, wydawała się być oazą spokoju polityczne i stałego wzrostu gospodarczego.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


37 295 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP