Wydanie ponad 67 mld zł do 2023 r. na inwestycje w infrastrukturę kolejową - zakłada "Krajowy program kolejowy do 2023 roku", który ustanowił we wtorek rząd w drodze uchwały - poinformowało Centrum Informacyjne Rządu.
- To ważny dzień dla transportu kolejowego w Polsce. Decyzja rządowa to uruchomienie finansowania historycznie największej liczby projektów inwestycyjnych. Kolej pasażerska już wróciła do gry. Wyremontowaliśmy główne trasy sprawiając, że podróż koleją w wielu miejscach stała się bezkonkurencyjna. Teraz czas na sprawny przewóz towarów. Nowe inwestycje to podniesienie prędkości i przepustowości na szlakach towarowych. KPK to dwukrotnie więcej pieniędzy na kolej niż w kończącej się perspektywie finansowej. Ich efektywne wydanie gwarantują usprawnione w PLK procedury, profesjonalne sprawdzanie jakości i coraz lepsza współpraca z wykonawcami - mówi Andrzej Filip Wojciechowski prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.
Krajowy Program Kolejowy do 2023 zakłada m.in. ustalenie listy inwestycji podstawowych i rezerwowych na najbliższe osiem lat. Program przewiduje wydanie ponad 67 mld zł na inwestycje w infrastrukturę kolejową. Zapisano w nim 10 priorytetów, m.in. poprawę stanu technicznego najważniejszych korytarzy kolejowych, poprawę przepustowości linii kolejowych, inwestycje na tzw. Magistrali Wschodniej, na trasach Rzeszów-Kielce-Lublin-Białystok-Olsztyn czy wdrażanie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym.
Efektem realizacji programu ma być m.in. skrócenie czasu przejazdu pomiędzy największymi polskimi miastami, zaproponowanie alternatywnego w stosunku do transportu samochodowego i lotniczego środka transportu; zdecydowane zwiększenie dostępności komunikacyjnej wielu regionów kraju, także dla tzw. ściany wschodniej oraz Polski zachodniej i wzmocnienie powiązań międzyregionalnych, nie tylko w relacjach kolejowych do stolicy.
- Krajowy Program Kolejowy to strategia, która określi rolę kolei na najbliższe lata. Dzięki inwestycjom w infrastrukturę kolejową o wartości 67 mld zł, nadrobimy sięgające wielu dekad zaległości i zagwarantujemy dynamiczny rozwój transportu towarów. To historyczna szansa dla polskiej kolei i całego systemu transportowego kraju - mówi Marcin Mochocki członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Przyjęcie Krajowego Programu Kolejowego uruchamia finansowanie przygotowywanych projektów Polskich Linii Kolejowych. Jeszcze w tym roku zarządca infrastruktury ogłosi przetargi na 11 mld zł. Wśród planowanych postępowań są m.in. przetarg na linię Warszawa – Lublin (wartość prac – 3,5 mld zł), Wrocław – Poznań (1,5 mld zł), Warszawa – Poznań (2,6 mld zł), czy prace na linii obwodowej w Warszawie (260 mln zł).
Część tych projektów zostanie dofinansowania przez Unię Europejską w ramach nowego instrumentu wsparcia – CEF (Connecting Europe Facility). Niezależni eksperci Komisji Europejskiej pozytywnie ocenili wszystkie tegoroczne wnioski Polskich Linii Kolejowych złożone w konkursie CEF, przyznając 7,5 mld zł dofinansowania.
Przyjęcie przez rząd, w formie uchwały, Krajowego Programu Kolejowego (KPK) stawia kropkę nad dla rynku budownictwa kolejowego, po wcześniej zatwierdzonej przez Komisją Europejską puli środków z pomocy unijnej na lata 2014 - 2020.
PKP PLK ma obecnie przyjęty plan inwestycji modernizacji linii kolejowych, do rozliczenia do 2023 roku. Wie, jaką pulą dysponuje (67 mld zł), która jest dwukrotnie wyższa niż w poprzedniej siedmiolatce. Wie, jakie linie lub odcinki zostaną zmodernizowane, niektóre dodatkowo wyposażone w nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym.
Należy przypomnieć, że drugą nogą dla rynku budownictwa kolejowego ma być program utrzymania i remontów infrastruktury kolejowej (WPU) na lata 2016 - 2023, który Rada Ministrów też przyjmie wkrótce w formie uchwały. Konsultacje społeczne tego projektu zakończyły się na początku września.
Łącznie w najbliższych ośmiu latach na rynek budownictwa kolejowego będą trafiały co roku zlecenia przerobu o wartości od 7 do 9 mld złotych. To dobra wiadomość dla wykonawców krajowych, którzy mogą się dobrze przygotować i zapewnić kadry, zasoby finansowe oraz zainwestować w sprzęt.
Istotnie jest też, że PKP PLK - inwestor, gestor i beneficjent tych środków inwestycyjnych i remontowych - zadeklarował zarówno korektę współpracy z wykonawcami, jak i usprawnienie procesu inwestycyjnego, począwszy od organizacji przetargów, po bardziej profesjonalne rozliczanie jakości robót.
Jest szansa, że wszyscy wygrają.
Wśród "zwycięzców" będą oczywiście też pasażerowie i przewoźnicy kolejowi. Na początku przyszłej dekady powinni mieć nowoczesną, o wysokich parametrach infrastrukturę kolejową na ok. 85 proc. jej łącznej długości. Usprawni to kursowanie pociągów i zapewni unijną jakość czasu podróży.
W dniu ogłoszenia KPK cztery organizacje poinformowały o wysłaniu do premier Ewy Kopacz listu, w którym apelują o pilne spotkanie w sprawie "podjęcia dialogu z rynkiem oraz w konsekwencji przeprowadzenie zmian, których efektem będzie przyspieszenie inwestycji kolejowych w Polsce".
Jak wyjaśniają autorzy, z ogromnym niepokojem obserwują rosnące opóźnienia w ogłaszaniu przetargów na prace budowlane z nowej unijnej perspektywy finansowej 2014-2020, co - jak wskazują - od dawna ma miejsce w sektorze budownictwa.
"Zdajemy sobie sprawę, że dokończenie trwających obecnie inwestycji jest priorytetem rządu, dlatego wszelkie konstruktywne zmiany w tym zakresie mogą liczyć na pełne poparcie realizujących je podmiotów. Ma to szczególne znaczenie w rozliczeniu wciąż prowadzonych inwestycji z perspektywy 2007-2013, których wydłużanie się może spowodować utratę unijnych dotacji w przypadku braku zgody KE na tzw. fazowanie prac oraz przeniesienie projektów do nowej perspektywy" - zaznaczyli.
List podpisali przewodniczący zarządu Forum Kolejowego Adrian Furgalski, prezes zarządu Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych Wojciech Jurkiewicz, prezes zarządu Izby Gospodarczej Transportu Lądowego Stanisław Kogut i prezes zarządu Fundacji ProKolej Jakub Majewski.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Rząd przyjął Krajowy Program Kolejowy: 67 mld zł na inwestycje