Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rząd zaczyna wielki remont kolei

Autor: PAP
23-03-2010 19:36
Rząd zaczyna wielki remont kolei

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która opisuje wydzielenie z Grupy PKP spółki PKP Polskie Linie Kolejowe; ma się też przyczynić do poprawy finansów samorządowej spółki Przewozy Regionalne oraz pomóc PKP S.A. uporać się z długiem - podało Centrum Informacyjne Rządu.

Długi spółki-matki Grupy PKP - PKP S.A. - wynoszą ok. 5,6 mld zł, a roczny koszt obsługi tego zadłużenia to kilkaset milionów złotych. Przyjęty przez Radę Ministrów projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" ma zapewnić PKP S.A. środki na spłatę zadłużenia i pomóc im zwiększyć płynność finansową.
Według CIR, nowelizacja zawiera przepisy regulujące, zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej, proces wydzielenia z Grupy PKP spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, która zarządza infrastrukturą kolejową. Nowe przepisy mają też poprawić sytuację finansową należącej od grudnia 2008 r. do samorządów 16 województw spółki Przewozy Regionalne.

Projekt zakłada, że Skarb Państwa za środki z Funduszu Kolejowego będzie kupował od PKP S.A. akcje PKP Polskich Linii Kolejowych.

Fundusz będzie miał też wykupić akcje Przewozów Regionalnych, objęte przez PKP S.A. w zamian za nieruchomości, wniesione aportem do PR.

Jako źródło pieniędzy na te transakcje projekt wskazuje zasilające Fundusz wpływy z opłaty paliwowej. Jeszcze w tym roku - zgodnie z projektem - Fundusz na wykup przez Skarb Państwa akcji PKP PLK i nabycie udziałów w Przewozach Regionalnych ma przeznaczyć 500 mln zł. W latach 2011-2014 na akcje PKP PLK corocznie będzie przekazywane co najmniej 500 mln zł, z wyjątkiem 2012 r. kiedy kwota ta wyniesie co najmniej 350 mln zł - podał CIR.

PKP S.A. ma wnieść aportem do Przewozów Regionalnych zaplecza techniczne, które są niezbędne spółce do prowadzenia działalności i które od początku swojego istnienia dzierżawiła właśnie od PKP S.A. Są to nieruchomości o wartości ok. 160 mln zł. Za ich dzierżawę samorządowy przewoźnik płaci ok. 10 mln zł rocznie. W zaplecza techniczne mają być wyposażeni także pozostali kolejowi przewoźnicy, jak PKP Cargo, PKP Intercity, PKP SKM w Trójmieście i PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.

Jak podał CIR, w nowych przepisach przewidziano możliwość wypłaty w 2012 r. samorządom województw z Funduszu Kolejowego do 150 mln zł na współfinansowanie organizowania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich. Ponadto mają także otrzymać z Funduszu pieniądze na inwestycje taborowe. Środki te fundusz pozyska na podstawie znowelizowanej w 2009 r. ustawy o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym - podał CIR. "Dodatkowe środki dla samorządów umożliwią rozwój kolejowych pasażerskich przewozów regionalnych w województwach, np. uruchomienie nowych połączeń, poprawę jakości usług przewozowych" - napisano w komunikacie.

Czytaj też wywiad wnp.pl z ministrem infrastruktury: Grabarczyk zapowiada zmiany: Kolej na kolej
Podobał się artykuł? Podziel się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


35 901 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP