Rządowe pomysły pogorszą sytuację w branży TSL

Rządowe pomysły pogorszą sytuację w branży TSL
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Proponowane przez rząd rozwiązania legislacyjne mogą pogorszyć sytuację branży TSL

Główny Inspektor Transportu Drogowego chce namówić Ministerstwo Transportu do wprowadzenia przepisów, według których kierowca, przekraczając dozwolony czas jazdy, ma dostawać punkty karne. Po przekroczeniu 24 punktów straci prawo jazdy i będzie musiał ponownie zdać egzamin - poinformował "Puls Biznesu".

Niestety, tego typu rozwiązania mogą pogorszyć sytuację przedsiębiorców transportu drogowego działających w naszym kraju. Wywołają jeszcze większe niż obecnie braki kadrowe. A malejąca liczba doświadczonych kierowców wpływa na pogorszenie bezpieczeństwa na drogach.

- Zlikwidowano stary system kształcenia kierowców, nie zastępując go nowym. Dziś priorytetowym zadaniem dla naszego państwa powinno być uruchomienie autentycznego systemu szkolenia kierowców, po to, żeby z jednej strony dostarczyć wykwalifikowanych pracowników do transportu, a z drugiej - dać możliwość zatrudnienia młodym ludziom w naszym kraju - mówił podczas konferencji zorganizowanej przez Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce (ZMPD) Jan Buczek, prezes ZMPD.

Poza tym polskie przepisy i zasady rządzące rynkiem transportowym uniemożliwiają przewoźnikom zaoferowanie kierowcom konkurencyjnych stawek i warunków pracy - czytamy w "PB".

Zdaniem rządu, poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach mają zapewnić zmiany przepisów ustawowych o dopuszczaniu pojazdów do ruchu. Przewiduje on m.in. zmianę organizacji nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów i powołanie Centrum Homologacji Pojazdów.

Innym pomysłem na podniesienie poziomu bezpieczeństwa są zapowiadane kolejne zmiany dotyczące m.in. możliwości uzyskania prawa jazdy kategorii C w wieku 21 lat, a kategorii D dopiero w wieku 24 lat. Przewiduje się również brak możliwości wykonywania zawodu kierowcy przez pierwsze siedem miesięcy od uzyskania po raz pierwszy prawa jazdy, które byłoby wydawane na okres maksimum 5 lat, a jego przedłużenie byłoby możliwe na podstawie badań lekarskich, psychologicznych oraz na podstawie ukończenia kursu okresowego - wymienia "PB".

Warto podkreślić, że obok poprawy bezpieczeństwa takie rozwiązanie doprowadzi do pogorszenia sytuacji na kadrowym rynku kierowców, a przez to do zmniejszenia się poziomu bezpieczeństwa.

Doświadczeni kierowcy wyjadą za granicę pracować na lepszych warunkach, a młodzi dlatego, że w Polsce nie będą mogli pracować. Może się zatem okazać, że za kierownicami największych ciężarówek zasiądą tylko ci, których na Zachodzie nie będą chcieli. A to z pewnością nie przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa - wyjaśnia "Puls Biznesu".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!