S1 w woj. śląskim staje się faktem. Trasa ma być gotowa do 2022 r.

S1 w woj. śląskim staje się faktem. Trasa ma być gotowa do 2022 r.
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W 2022 r. GDDKiA planuje zakończyć budowę ostatniego z brakujących dotąd odcinków trasy S1 w woj. śląskim. Fragmenty te: Podwarpie – Dąbrowa Górnicza, Mysłowice – Bielsko-Biała oraz tzw. obejście Węgierskiej Górki, skierował w poniedziałek do realizacji minister infrastruktury.

Ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma na odcinkach Pyrzowice - Podwarpie (jedna jezdnia), Dąbrowa Górnicza - Tychy, a także Bielsko-Biała - Przybędza oraz Milówka - Zwardoń.

Część pozostałych fragmentów ma inne kategorie, pozostałe były dotąd planowane. Katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w ostatnich latach przygotowywał projekty zmierzające do wypełnienia luk i ujednolicenia standardu tej arterii.

- Przyjechaliśmy dzisiaj do Bielska-Białej, aby ogłosić ważną decyzję dla regionu. Decyzję, na którą Podbeskidzie, Małopolska i Śląsk czekały wiele lat. Z satysfakcją mogę powiedzieć, że budowa S1 przyczyni się do rozwoju tego regionu, poprawi komunikację - powiedziała premier Beata Szydło podczas spotkania z samorządowcami w Bielsku-Białej, podczas którego minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk skierował do realizacji śląskie odcinki drogi ekspresowej S1.

- Kierowane do realizacji odcinki dróg mają przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo oraz przepustowość i płynność ruchu w regionie. Nowe inwestycje wpłyną także na wzrost komfortu jazdy. Ułatwią dojazd do portu lotniczego w Pyrzowicach i autostrady A1. Nie bez znaczenia jest również to, że dzięki tym zadaniom uzyskamy ekspresowe połączenie ze Słowacją – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

W poniedziałek rzecznik oddziału Marek Prusak przekazał PAP aktualne harmonogramy realizacji poszczególnych inwestycji.

Przedsięwzięcie dotyczące liczącego niespełna 7,8 km odcinka drogi krajowej nr 1 na południowy wschód od węzła Podwarpie (do Dąbrowy Górniczej) zakłada przebudowę go do standardu trasy ekspresowej. Powstał już projekt, uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, a w marcu ub. roku minister infrastruktury uzgodnił tzw. program inwestycyjny.

Przyjęty przez poprzedni rząd Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023(25) przewidział to zadanie na lata 2017-2020. Obecny harmonogram GDDKiA zakłada złożenie wniosku o zgodę na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) w IV kw. 2017 r., przetarg w 2018 r., podpisanie umowy w 2019 r. i zakończenie robót w 2021 r.

Największym ze skierowanych w poniedziałek do realizacji przedsięwzięć dotyczących S1 będzie ważna dla południowej części woj. śląskiego i zachodniej części woj. małopolskiego budowa liczącego ok. 40 km nowego odcinka tej arterii z Mysłowic do Bielska-Białej. W poprzednich latach m.in. z problemami uzgodniono przebieg trasy, która m.in. odciąży bardzo zatłoczoną dziś drogę nr 1 przez Tychy, Pszczynę i Czechowice-Dziedzice.

Nowy, liczący 39,7 km odcinek S1 od węzła Kosztowy w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej niemal w całości ma przebiegać przez teren woj. śląskiego. Do woj. małopolskiego ma dotrzeć licząca łącznie 10 km dwujezdniowa obwodnica Oświęcimia (zaplanowano też osobną obwodnicę Bierunia - ok. 4 km).

Budowę tej nowej części S1 program poprzedniego rządu zakładał na lata 2018-2021. Projekt jest już gotowy. W czerwcu br. Dyrekcja uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. W lipcu i sierpniu wpłynęły od niej odwołania, które są obecnie rozpatrywane.

Harmonogram GDDKiA przewiduje - przy założeniu, że decyzja środowiskowa uzyska walor ostateczności w I kw. 2017 r. - wszczęcie postępowania przetargowego w 2018 r., podpisanie umowy w 2019 r. i realizację do 2022 r.

Utrudniający przejazd z Bielska-Białej do granicy ze Słowacją w Zwardoniu problem braku 8,5-kilometrowego odcinka S1, tzw. obejścia Węgierskiej Górki, ma szansę zostać rozwiązany w 2020 r.

GDDKiA planuje uzyskać dla tego przebiegającego w trudnym terenie odcinka (na którym przewidziano m.in. dwa dwukomorowe tunele o długości ok. 830 m i 980 m) zgodę na realizację w 2017 r., rozpocząć przetarg w tym samym roku, podpisać umowę z wykonawcą w 2018 r. i zakończyć prace dwa lata później.

Według wcześniejszych informacji obejście Węgierskiej Górki miało zostać sfinansowane z unijnego instrumentu "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF). Według Prusaka obecnie GDDKiA planuje ponowny udział w kolejnej edycji konkursu o dofinansowanie z CEF.

Ponadto według informacji rzecznika katowickiego odcinka GDDKiA wciąż nie zakończył się przetarg na budowę drugiej jezdni obecnego jednojezdniowego odcinka S1 Pyrzowice-Podwarpie (ok. 9,5 km). Pierwotnie podpisanie umowy planowano w grudniu br.; wobec wielu pytań oferentów nadal trwa jednak wyjaśnianie specyfikacji przetargowej.

Obecny harmonogram realizacji przewiduje rozpoczęcie tam robót w II kw. 2017 r., a zakończenie w IV kw. 2019 r. Terminy te mogą ulec przesunięciu; wiele będzie zależało od finalizacji procedury przetargowej.

W listopadzie br. ministerstwo infrastruktury skierowało też do realizacji remont ok. 4,9 km istniejącej trasy S1 w Sosnowcu. To jedno z 14 zadań inwestycyjnych na sieci dróg krajowych polegających na dostosowaniu ich nośności do przenoszenia nacisków 11,5 tony/oś. Zadanie w Sosnowcu jest przewidziane do realizacji w trybie trzyletnim - z latami finansowania zapisanymi na 2017-19.


Niezależnie od przedsięwzięć GDDKiA samorząd Sosnowca w grudniu br. zamierza ogłosić przetarg na dokumentację węzła trasy S1 z układem drogowym w pobliżu centrum miasta, terenami inwestycyjnymi po dawnej kopalni piasku Maczki-Bór oraz z obszarem KSSE w dzielnicy Dańdówka. Szacowany koszt inwestycji przekracza 100 mln zł; miasto planuje zrealizować ją samodzielnie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: S1 w woj. śląskim staje się faktem. Trasa ma być gotowa do 2022 r.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!