Sądecki Newag projektuje polską wersję Pendolino

Sądecki Newag projektuje polską wersję Pendolino
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Firma Zbigniewa Jakubasa stawia na własny tabor, przejęcia i giełdę.

Kiedyś nad Newagiem wisiały ciężkie chmury. Dziś ma przed sobą szeroki horyzont - pisze "Puls Biznesu". Ogranicza nas tylko niebo - mówi właściciel.

Zbigniew Jakubas kupił Newag, dawne zakłady naprawcze taboru kolejowego, kiedy firma stała na skraju bankructwa.

- Zawsze wierzyłem w firmy starej ekonomii. To nieprawda, że miały swoje pięć minut i koniec. Ludzie nigdy nie będą kupowali wirtualnych ubrań i jeździli wirtualnymi pociągami - mówi giełdowy inwestor.

Teraz swoje pięć minut ma kolej. Nowosądecki Newag mocno stoi na nogach i mierzy siły na zamiary. Zamiary bardzo ambitne.

- Ogranicza nas tylko niebo - tak o planach spółki mówi Zbigniew Jakubas.

Chcąc je zrealizować, będzie potrzebowała kapitału z giełdy. A ta liże rany po niedawnym tąpnięciu.

- Mówienie w obecnej sytuacji o planach giełdowych jest ryzykowne. Niemniej, jeśli uda się nam przeprowadzić akwizycje, które negocjujemy, będziemy potrzebowali pieniędzy z rynku - twierdzi Zbigniew Jakubas.

Inwestor nie ujawnia, o jakie zakupy chodzi. Kolej stała się modna i pojawiło się wielu chętnych na firmy z branży. Zbigniew Jakubas mówi tylko, że w grę wchodzą dwie, może nawet trzy, w krajach UE.

- Jeśli pomyślnie zakończymy negocjacje, a liczę, że uda się to zrobić w ciągu 12 miesięcy, to podwoimy obroty Newagu. Tyle na początek. Możliwości grupy będą naprawdę duże - zapowiada inwestor.

Już teraz obroty spółki rosną w szybkim tempie. W 2006 r. wyniosły 166 mln zł. Zaudytowanych danych za 2007 r. jeszcze nie ma, ale będzie to 235 mln zł. Plan na 2008 r. zakłada kolejny wzrost sprzedaży do 335 mln zł.

- Nie narzekamy na brak zamówień - zaznacza Zbigniew Konieczek, prezes Newagu.

Spółka ma w kieszeni dwa duże kontrakty wynegocjowane pod koniec 2007 r.: na remonty i naprawy rewizyjne lokomotyw PKP Cargo oraz wagonów PKP Intercity. Zbiera zlecenia na produkcję lokomotyw dla GE Transportation oraz krajowych przewoźników towarowych. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, z linii montażowych zjedzie w tym roku 40 maszyn.

Własnej produkcji Newag poświęca coraz więcej uwagi. Teraz zajmuje się głównie naprawami, chociaż wytwarza też zespoły trakcyjne. Ambicje ma jednak większe i pracuje nad własnymi rozwiązaniami. Jeszcze w tym roku po torach potoczą się dwa nowe pociągi.

- Wiosną rozpoczniemy próbne jazdy prototypowego, czteroczłonowego zespołu elektrycznego do przewozów w aglomeracjach - zapowiada Zbigniew Konieczek.

Na razie to wersja demonstracyjna, by klienci mogli zapoznać się z nowym taborem Newagu. Spółka trzyma rękę na pulsie i liczy, że niedługo pojawi się popyt na pociągi jeżdżące na krótkich trasach.

Kolejna premiera z końcem roku. Finiszuje projektowanie składu zespolonego, opartego na poduszce powietrznej, który będzie mógł rozwijać prędkość 200 km na godzinę. Będzie to polska wersja Pendolino czy francuskiego TGV.

- To będzie cała rodzina pojazdów, których mogą używać PKP Przewozy Regionalne, a w ulepszonej wersji przewoźnicy na szybkich liniach - wyjaśnia prezes Newagu.

I znowu to wersja demonstracyjna, ale skład zespolony wpisuje się w plany PKP Intercity, którym marzy się szybka kolej.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sądecki Newag projektuje polską wersję Pendolino

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!