Sądowa porażka CTL Logistics: cennik torowy obowiązuje

Sądowa porażka CTL Logistics: cennik torowy obowiązuje
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Prywatny przewoźnik kolejowy chciał, by nadzór unieważnił cennik za dostęp do torów. Nie miał jednak do tego tytułu prawnego.

Prywatni przewoźnicy kolejowi nie mogą kwestionować cennika za korzystanie z torów, zatwierdzanego przez Urząd Transportu Kolejowego (UTK) - przynajmniej nie w trybie stwierdzenia nieważności decyzji - czytamy w "Pulsie Biznesu".

Przewoźnik, według którego prezes UTK miał się dopuścić uchybień przy zatwierdzaniu cennika, może jednak złożyć skargę administracyjną do organu nadzorującego UTK, czyli do ministra transportu - tak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) w Warszawie.

Skargę do sądu wniósł prywatny przewoźnik CTL Logistics po tym, kiedy 12 października 2006 r. prezes UTK ogłosił stawki opłat za korzystanie z infrastruktury w latach 2006-07. Cennik taki zaproponuje jej zarządca - PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK), a UTK go zatwierdza - przypomniał dziennik.

Prywatni przewoźnicy kolejowi zaprotestowali. Uważali, że przede wszystkim naruszono termin, w którym można było wprowadzić zmiany stawek. PLK przedłożyły cennik do zatwierdzenia dopiero 12 września, czyli kiedy oni składali już wnioski o przydział tras. Zarządca torów powinien zaś, według prawa, opracować projekt dokumentu na 11 miesięcy przed wejściem w życie nowego rozkładu. Rozkłady zmieniły się 10 grudnia.

CTL Logistisc zażądał od prezesa UTK stwierdzenia nieważności cennika. Zarzucił mu także m.in., że stawki ustalił na podstawie zaplanowanej, a nie rzeczywistej liczby i masy korzystających z torów pociągów oraz według ich maksymalnej prędkości.

UTK odmówił postępowania, bo CTL Logistics i inni przewoźnicy nie są stroną w sporze - stroną może być tylko zarządca infrastruktury, czyli PLK. Zgodził się z tym WSA. - CTL musiałby wskazać przepis prawa, który powoduje, że pod wpływem decyzji zmieniła się jego sytuacja prawna - tłumaczyła cytowana przez "PB" sędzia Maria Jagielska.

Sąd zaznaczył jednak, że gdy do UTK wpływa wniosek o nieważność decyzji wystosowany przez kogoś, kto nie ma interesu prawnego, UTK powinien z urzędu jeszcze raz sprawdzić decyzję. - CTL pozostaje też skarga administracyjna do organu sprawującego nadzór nad UTK, czyli do ministra transportu - dodała sędzia.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sądowa porażka CTL Logistics: cennik torowy obowiązuje

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!