PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Samo budowanie terminali kontenerowych nie przyciągnie przewoźników

Autor: Puls Biznesu
25-04-2008 14:54

Termin transport intermodalny bywa różnie rozumiany. Jedni uważają, że na tę nazwę zasługuje tylko wożenie kontenerów koleją, inni - że odnosi się ona do przewożenia całych naczep.

- W Polsce nie wozi się całych naczep po szynach, jedynie kontenery - mówi dla "Pulsu Biznesu" Krzysztof Pilarski, kierownik działu handlowego Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ).

Według definicji, regułą jest wykorzystanie na całej trasie przewozów tylko jednej jednostki ładunkowej, np. kontenera, naczepy, nadwozia wymiennego, samochodu ciężarowego czy pojemnika specjalnego.

Kontenery są transportowane z portów morskich od lat. Porty, by poszerzyć ofertę, budują centra logistyczne. - Zaplanowaliśmy takie centrum na zapleczu obu naszych terminali kontenerowych. Zajmie ono około 30 hektarów. A w Porcie Wschodnim rozpoczynamy budowę terminalu promowego. Jesteśmy już po przetargu na modernizację układu drogowego za 330 mln zł. Planujemy przedłużenie nabrzeża, budowę podwójnej rampy, przy której będą mogły cumować dwa promy jednocześnie. Inwestycja powinna się zakończyć w połowie 2011 r. - wylicza Janusz Jarosiński, wiceprezes portu Gdynia. Budowę centrów logistycznych mają w planach także Szczecin - Świnoujście i Gdańsk.

Przedstawiciele portów twierdzą, że są już lepiej przygotowani do obsługi transportu intermodalnego. Tylko co z tego, skoro brakuje zainteresowania takimi przewozami? - Koszty transportu samochodowego pozostają niższe. Jednak można przypuszczać, że ze względu na fatalny stan dróg część kontenerów, które mają trafić do państw ościennych, omija Polskę. Kiedyś Czechy i Węgry korzystały z polskich portów, później Czesi wybrali Hamburg, a Węgrzy - Skandynawię. Moim zdaniem, nasza przyszłość to Słowacja. zachodnia Ukraina i być może Białoruś - uważa przedstawiciel gdyńskiego portu.

Tę opinię potwierdzają przedstawiciele innych portów. Mówią, że samo budowanie terminali nie przyciągnie przewoźników. Powinniśmy brać przykład z Niemiec, Austrii czy Szwajcarii, gdzie państwo jest inicjatorem transportu intermodalnego.

- Potrzeba zaangażowania władz. Przykład? Polskie Linie Kolejowe obciążają użytkowników za korzystanie z torów. Gdyby państwo zdecydowało się na obniżenie ceny dostępu do linii kolejowych, przewoźnicy mieliby się nad czym zastanawiać - sugeruje Krzysztof Pilarski.

To rozwiązanie przyniosłoby też korzyści portom. Mogłoby lepiej wykorzystać swą infrastrukturę, wysyłać ładunku regularnymi i pełnymi składami, lepiej zaplanować pracę.


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

34 987 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

715 431 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP