Samorządowcy o umowie ws. żeglugi na Zalewie Wiślanym

Samorządowcy o umowie ws. żeglugi na Zalewie Wiślanym
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Odblokowanie żeglugi po rosyjskiej stronie Zalewu Wiślanego to szansa na normalną pracę w porcie morskim w Elblągu i swobodny ruch jachtingowy, a także na rozwój gmin nadzalewowych - uważają samorządowcy z Warmii i Mazur.

Dodają, że porozumienie polsko-rosyjskie nie hamuje jednak planów przekopu Mierzei Wiślanej w Skowronkach.

Polska i Rosja zawarły we wtorek w Sopocie umowę o żegludze po Zalewie Wiślanym. Umowa pozwala na ruch polskich statków przez należącą do Rosji Cieśninę Pilawską. Wcześniej Rosjanie blokowali żeglugę, powołując się na umowę z 1961 r. Po rosyjskiej części zalewu mogły pływać tylko statki handlowe wpływające z pełnego morza. Teraz będzie można ponownie uruchomić połączenia z Polski np. do Kaliningradu.

"Jeszcze w tym miesiącu ma wznowić działalność polsko-rosyjska spółka importująca z Obwodu Kaliningradzkiego do Polski węgiel poprzez port morski w Elblągu. Kontrahent docelowo ma przewozić 10 tysięcy ton węgla miesięcznie. W planach ma także import kruszywa. Zgłosiła się także agencja oferująca obsługę towarów na linii Elbląg-Kalinigrad" - powiedział dyrektor elbląskiego portu Julian Kołtoński.

Podkreślił, że dzięki otwarciu żeglugi na Zalewie Wiślanym port w Elblągu wybudowany za 30 mln złotych zacznie normalnie pracować. "Przy ostatnie trzy lata praca niemal całkowicie zamarła, przyjmowaliśmy drogą morską śladowe ilości towaru" - podkreślił dyrektor.

Prezydent Elbląga Henryk Słonina uważa, że otwarcie żeglugi po rosyjskiej stronie Zalewu Wiślanego zagwarantuje zarówno gospodarczy, jak i turystyczny rozwój Elbląga.

"Otwarcie Zalewu umożliwi wznowienie rejsów na trasie Elbląg - Kaliningrad, a także przyciągnie żeglarzy na ten akwen. Spowoduje to jeszcze większe ożywienie turystyczne miasta. Mamy bardzo dobrze przygotowaną infrastrukturę do obsługi międzynarodowych i krajowych jednostek turystycznych i pasażerskich. Jest to przyczółek do obsługi promów pasażersko-samochodowych, zabierających 250 - 300 pasażerów i 25 - 30 samochodów osobowych i nowoczesny punkt odpraw granicznych" - dodał Słonina.

W ocenie marszałka województwa Jacka Protasa, swobodny ruch żeglugowy na Zalewie umożliwi rozwój infrastruktury turystycznej na rzekach w delcie Wisły i nad Zalewem Wiślanym. Chodzi m.in. o program budowy nowoczesnych portów i przystani żeglarskich oraz przebudowę dwóch mostów w Przegalinie i Nowej Pasłęce.

Program "Pętla Żuław" ma wartość 83 mln złotych. Liderem programu jest samorząd województwa pomorskiego. Dofinansowanie unijne wynosi 50 mln złotych. W polskiej części Zalewu znajduje się 10 portów i pięć przystani a w Elblągu i Fromborku znajdują się przyjścia graniczne. Zalew Wiślany jest także elementem europejskiej drogi wodnej, która wiedzie rzekami i kanałami w północnej części Polski.

"Blokowanie pełnego wykorzystywania atrakcji turystycznych i żeglarskich tych terenów i każdy dzień postoju przynosił ogromne straty" - podkreślił marszałek.

Gwarancja swobodnej żeglugi po Zalewie Wiślanym nie hamuje jednak planów przekopu Mierzei Wiślanej, dzięki któremu możliwe będzie bezpośrednie wpłynięcie z Zalewu na Bałtyk. Według marszałka Protasa Polska nadal powinna prowadzić prace przygotowawcze do wykonania kanału w Skowronkach także ze względów geopolitycznych.

"Umowę z Rosjanami o swobodnej żegludze mamy podpisaną na pięć lat. Zobaczymy teraz jak będzie ona realizowana oraz czy bandery państw trzecich także będą miały możliwość wpływania na Zalew czy też będą zniechęcane" - podkreślił Protas.

Dodał, że intencją samorządowców jest, by port w Elblągu stał się faktycznie portem morskim, a pogłębienie toru wodnego z Elbląga do Skowronek będzie tańsze niż utrzymanie toru wodnego zależnego także od Rosji wzdłuż całego Zalewu Wiślanego.

Podkreślił, że obecnie trwają prace nad raportem oddziaływania na środowisko dotyczące inwestycji. Spośród czterech rozpatrywanych lokalizacji kanału (w gminie Sztutowo: w miejscowościach Skowronki i Nowy Świat oraz w gminie Krynica Morska: w miejscowościach Przebrno i Piaski) za najbardziej korzystne uznano przekopanie Mierzei w Skowronkach.

Korzyści ekonomiczne związane z budową kanału, jakie wskazują autorzy studium wykonalności, to lepsze wykorzystanie nie tylko potencjału portu morskiego w Elblągu oraz portów Zalewu Wiślanego, ale także portów Gdańska i Gdyni. Nastawione są one na obsługę dużych ładunków towarowych, natomiast port elbląski i porty Zalewu Wiślanego obsługiwałyby określone grupy usługobiorców małych i wypełniałyby istniejące nisze rynkowe.

Szacuje się, że port elbląski osiągnie masę przeładunkową co najmniej 3,5 mln ton rocznie. Będzie dostępny dla statków morskich wszystkich bander o zanurzeniu do 4 m, długości do 100 m, szerokości do 20 m.

Autorzy studium wskazują, że z ekonomicznego punktu widzenia korzyści z budowy kanału odniesie również Obwód Kaliningradzki Federacji Rosyjskiej i jego porty.

Projekt budowy kanału przez Mierzeję obejmuje 200-metrową śluzę o szerokości 25 metrów i głębokości 5 metrów zamykaną wrotami; zasadnicza część kanału będzie mieć długość 1100 metrów, szerokość 60 metrów wraz z obudową brzegów i umocnieniami skarp nawodnych, wybudowane zostaną falochrony osłaniające akwen portowy i wejście do kanału od strony morza.

Powstać ma także nowy tor podejściowy do kanału, nabrzeża postojowe na kanale i od strony morza, dwa mosty zwodzone z drogami dojazdowymi, tory żeglugowe będące podejściem do portów Zalewu Wiślanego.

W 2007 roku rząd przyjął wieloletni program budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską na lata 2008-2013. Z budżetu państwa przeznaczone zostanie na ten cel 417,2 mln zł.

Budowę ma nadzorować minister infrastruktury, a koordynacją prac zajmie się Urząd Morski w Gdyni. Realizującym przedsięwzięcie będzie konsorcjum, w skład którego wchodzą: Urząd Morski w Gdyni, wojewodowie pomorski i warmińsko-mazurski, zarząd województwa warmińsko-mazurskiego, miasto i gmina Elbląg, zarząd Portu Morskiego Elbląg Sp. z o.o., gmina Sztutowo i Komunalny Związek Gmin Nadzalewowych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Samorządowcy o umowie ws. żeglugi na Zalewie Wiślanym

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!