XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Samorządy muszą walczyć o pieniądze dla kolei

Samorządy muszą walczyć o pieniądze dla kolei
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Bez zmiany prawa marszałkowie nie otrzymają w 2009 roku 200 mln zł na remont taboru spółki PKP Przewozy Regionalne.

Szesnastu marszałków przejęło od Skarbu Państwa spółkę PKP Przewozy Regionalne w grudniu 2008 roku - przypomina "Rzeczpospolita". Spółka na zakup nowego i modernizację starego taboru ma do 2020 roku wydać ok 7,5 mld zł. Zgodnie z umową zawartą z rządem ma jej to pomóc sfinansować Skarb Państwa. PKP PR do 2015 roku ma dostawać z budżetu 100 mln zł rocznie. Kolejne 150 mln euro spółka ma dostać w ramach rządowego programu „Infrastruktura i środowisko”.

– W 2009 roku mieliśmy obiecane 200 mln zł z Funduszu Kolejowego, jednak nie ma w prawie określonej procedury dotyczącej sposobu przekazania nam tych pieniędzy – mówi Władysław Husejko, marszałek zachodniopomorski. By te pieniądze mogły zostać przekazane, konieczna jest nowelizacja ustawy o Krajowym Funduszu Kolejowym.

Samorządy chcą, by nowelizacja ustawy o Funduszu Kolejowym znalazła się na posiedzeniu komisji rządu i samorządów jeszcze 25 lutego. Na ostatnim posiedzeniu zespołu roboczego Konwentu Marszałków opracowano też uwagi do nowelizacji ustawy. – Poszczególne zapisy trzeba tak doprecyzować, by były zgodne z umową, jaką zawarliśmy z rządem dotyczącą przekazania nam spółki – mówi marszałek Husejko. Zapisy w ustawie przewidują bowiem, że PKP PR dostaną nie więcej niż 100 mln zł rocznie, a marszałkom zależy, by zapis przewidywał, iż otrzymają one kwotę 100 mln zł. Inne brzmienie tego elementu umowy powoduje, że rząd będzie mógł wypłacić samorządom mniejszą kwotę niż obiecana.

Marszałkowie określili zakres audytu spółki. Zaskoczył ich stan faktyczny spółki w porównaniu do biznesplanu. Z przedstawionym marszałkom dokumentem, który był podstawą negocjacji umowy, nie identyfikował się też zarząd PKP PR.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Samorządy muszą walczyć o pieniądze dla kolei

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!