Poprawkę umożliwiającą finansowanie przez samorządy międzywojewódzkich przejazdów kolejowych zgłosił w piątek podczas senackiej debaty nad ustawą o transporcie kolejowym Przemysław Alexandrowicz (PiS).
Jednak według Alexandrowicza, nie jest to rozwiązanie racjonalne, ponieważ doprowadzi do wyeliminowania części bezpośrednich połączeń między sąsiednimi regionami. Według przytoczonego przez niego przykładu, zamiast bezpośredniego połączenia Bydgoszcz-Poznań, powstaną dwa połączenia: z Bydgoszczy do Mogilna i z Mogilna do Poznania. Tłumaczył, że przeciwne temu są same samorządy, które obawiają się, że pasażerowie wybiorą inne środki transportu.
"Jeśli samorządy chcą obsługiwać pewne lokalne połączenia, jeżdżące trochę dalej za granicę województw, należy im to umożliwić" - uzasadniał Alexandrowicz.
Senat ma głosować nad poprawkami prawdopodobniej jeszcze w piątek.
Ustawa o transporcie kolejowym zakłada uproszczenie procedur w inwestycjach na liniach kolejowych. Przewiduje ustanowienie szybkiej ścieżki inwestycyjnej w przypadku linii kolejowych o znaczeniu państwowym, co ma w szybkim czasie poprawić wykorzystanie środków unijnych.
Ustawa ma wejść w życie 14 dni od ogłoszenia.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Senat o finansowaniu przewozów kolejowych