Ożywienie w przetargach PKP PLK jest faktem i realizacja Krajowego Programu Kolejowego nabiera rozpędu - ocenił w rozmowie z portalem wnp.pl Przemysław Janiszewski, dyrektor regionu kolejowego spółki Skanska w Polsce. Zastrzegł jednak, że pomimo wielu pozytywnych zmian rynek budownictwa szynowego będzie musiał zmierzyć się wieloma wyzwaniami.
Z drugiej strony, chęć nadrobienia dotychczasowych zaległości przez PKP PLK powoduje ogłaszanie dużej liczby nowych postępowań przetargowych z krótkimi terminami na złożenie ofert - standardowy czas to 40 dni.
Janiszewski podkreślił, że dla wykonawców przygotowanie w takim czasie dobrych i rzetelnych ofert jest sporym wyzwaniem, zwłaszcza na zadania warte setki milionów złotych.
- Potencjał rynku wykonawczego w Polsce jest w stanie przerobić 8-10 mld zł rocznie w segmencie budownictwa kolejowego. Tymczasem w latach 2019-2021 założono inwestycje na rocznym poziomie 12-13 mld zł - zaznaczył Janiszewski.
- Będzie to bardzo duże wyzwanie dla wykonawców. MIB i PKP PLK zapowiadają jeszcze prace nad aktualizacją KPK, więc oczekujemy, że uda się nieco bardziej rozłożyć wydatki równomiernie w czasie - dodał.
W jego opinii, w szerszym dopuszczeniu nowych firm, np. chińskich, do inwestycji kolejowych nie należy postrzegać potencjalnego rozwiązania problemów z potencjałem wykonawczym.
Jak wyjaśnił, nowe firmy - niemające swojego własnego potencjału w Polsce - i tak będą musiały go pozyskać z rynku. Zatem w ten sposób nie da się automatycznie zwiększyć zasobów w segmencie budownictwa kolejowego.
Poza tym nowy podmiot na rynku musi przejść m.in. certyfikację sprzętu, co jest czasochłonne. Ponadto - w przeciwieństwie do ubiegłej perspektywy UE - przepisy dają zamawiającemu możliwość wymagania od wykonawcy realizacji kluczowych elementów kontraktu własnymi zasobami.
- Czasu na realizację Krajowego Programu Kolejowego jest coraz mniej, więc PKP PLK powinny dać wykonawcom możliwość oferowania bardziej odważnych terminów realizacji, jeśli posiadają oni do tego potencjał i doświadczenie - podkreślił.
W dalszej części artykułu m.in.:
• Pozacenowe kryteria oceny ofert w przetargach PKP PLK
• Ich skuteczność i narzędzia kontroli
• Ceny materiałów budowlanych oraz ich logistyka
• Skanska i jej plany w sektorze budownictwa kolejowego
• Stan techniczny infrastruktury kolejowej w Polsce - infografika
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Skanska: nadchodzą lata pełne wyzwań dla budownictwa kolejowego