Skarb Państwa pożyczy PKP 1,86 mld zł

Skarb Państwa pożyczy PKP 1,86 mld zł
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Skarb Państwa udzieli spółce PKP SA pożyczki w wysokości 1,86 mld zł. Środki zostaną przekazane PKP Polskim Liniom Kolejowym na prace związane z modernizacją i rozbudową infrastruktury.

Wysokość pożyczki, jak i cel na który zostanie ona spożytkowana, wynika z projektu ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe", przyjętego przez rząd we wtorek.

- Pożyczka będzie spłacona m.in. udziałami spółki PKP Przewozy Regionalne. Skarb Państwa, po przejęciu wszystkich udziałów spółki, przekaże je samorządom województw - czytamy w komunikacie Centrum Informacyjnego Rządu.

Projekt nowelizacji określa też sposób oddłużenia spółki PKP Przewozy Regionalne. - Koncepcja oddłużenia zakłada zrekompensowanie spółce ponad 2 mld zł strat, jakie poniosła ona w latach 2001-2004 świadcząc usługi publiczne - czytamy dalej.

Podano, że źródłem oddłużenia spółki będą środki pochodzące z akcyzy od paliw przeznaczone m.in. na finansowanie budowy i utrzymania infrastruktury kolejowej. Z tych środków minister infrastruktury przekaże spółce dotację w wysokości 2,16 mld zł, jako rekompensatę strat. Pieniądze te spółka PKP Przewozy Regionalne wykorzysta na spłatę zadłużenia wobec innych spółek kolejowych.

CIR poinformował, że zgodnie z przepisami unijnymi, firmy kolejowe świadczące pasażerskie usługi przewozowe (tzw. usługi publiczne) są uprawnione do otrzymania rekompensaty z tytułu poniesionych strat.

W połowie kwietnia 2007 roku poprzedni rząd przyjął strategię dla transportu kolejowego do 2013 roku, która przewiduje, że należące do Grupy PKP - PKP Intercity i PKP Cargo zostaną częściowo sprywatyzowane poprzez giełdę w latach 2009-2010.

Strategia dla kolei zakładała też oddłużenie do 2009 roku spółki PKP Przewozy Regionalne, która pod koniec 2006 roku miała ponad 2,1 mld zł długu, znacznie przewyższającego wartość majątku spółki.

W dokumencie przewidywano, że spółka ta za pośrednictwem spółki matki - Grupy PKP - otrzyma w latach 2008-2009 pożyczkę z budżetu państwa w wysokości 1860 mln zł. W 2008 roku miała to być kwota 1.383 mln zł a w 2009 roku 477 mln zł.

Zgodnie ze strategią na koniec 2013 roku Grupa PKP ma zmniejszyć zadłużenie do 1,1 mld zł z 5,5 mld zł obecnie.

Pozostałe zadłużenie zostanie zrolowane, a pełne oddłużenie PKP SA będzie możliwe dopiero w 2022 roku.

Grupa PKP zmniejszyła stratę netto do 100 mln zł w 2006 roku z 710 mln zł straty rok wcześniej. Według planów na 2007 rok, grupa ma odnotować zerowy wynik netto.

PLK to spółka wydzielona z Polskich Kolei Państwowych SA (PKP) w ramach ich restrukturyzacji i reorganizacji, która zarządza około 20,000 km torów kolejowych.

W 2006 roku odnotowała 74 mln zł straty netto.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Skarb Państwa pożyczy PKP 1,86 mld zł

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!