Bardziej oszczędne, mniej hałaśliwe i lepiej wyposażone są śląskie tramwaje, które jako pierwsze poddano modernizacji. O tym, które z odmłodzonych wozów sprawdzają się najlepiej, mają zdecydować pasażerowie
"Chcemy, aby pasażerowie przekonali się, że od ich opinii wiele zależy. Wyniki konkursu na pewno będą brane pod uwagę przy tworzeniu warunków przetargów na modernizację kolejnych wagonów" - zapewniła PAP rzeczniczka KZK GOP, Alodia Ostroch.
Chodzi o najpopularniejsze nie tylko w aglomeracji katowickiej, ale i w innych miastach Polski, tramwaje typu 105N. Produkowano je w latach 1975-1989. Na Śląsku wciąż jeździ ponad 300 takich wagonów; stanowią większość taboru. Najstarsze mają ponad 30 lat, najmłodsze prawie 20.
KZK GOP chce, by spółka Tramwaje Śląskie sukcesywnie remontowała swój tabor, bo nowe wagony są nie tylko kosztowne (ok. 6-8 mln zł), ale na ich dostawę czeka się nawet dwa lata od chwili zamówienia. Do 2013 roku planuje się zakup 50 nowych tramwajów, jednak nie zastąpi to modernizacji starych.
Pierwsze wyremontowane "sto piątki" wyjechały na śląskie tory w lutym tego roku. Na razie jest ich osiem. Koszt remontu każdego z nich wahał się od 450 a 850 tys. zł. Remonty przeprowadziły trzy przedsiębiorstwa - Modertrans Poznań, MPK Łódź i ZUR Chorzów. Zmieniły się sylwetki tramwajów i ich wnętrze.
Organizatorzy internetowego konkursu chcą, aby pasażerowie odpowiedzieli na pytanie, które z zastosowanych podczas remontów rozwiązań są lepsze oraz które pojazdy są wygodniejsze dla pasażerów. Głosować można na stronie http://www.tram- silesia.pl/konkurs/form.php. Konkurs potrwa do końca kwietnia.
Zmodernizowane wagony m.in. mają nowy, wykonany z tworzyw sztucznych, przód i tył, dzięki czemu wyglądają bardziej nowocześnie. Wewnątrz są tapicerowane siedzenia i antypoślizgowa wykładzina. Nowy jest układ grzewczy, ciszej pracują drzwi, zredukowano też poziom wibracji i hałasu. Niektóre tramwaje podczas hamowania oddają zaoszczędzony prąd do sieci.
Należąca do KZK GOP spółka Tramwaje Śląskie świadczy usługi na 34 liniach. Jej sieć tramwajowa jest najdłuższa w Polsce – obejmuje ok. 350 km torów leżących na terenie 13 miast aglomeracji katowickiej - Będzina, Bytomia, Chorzowa, Czeladzi, Dąbrowy Górniczej, Gliwic, Katowic, Mysłowic, Rudy Śląskiej, Siemianowic Śląskich, Sosnowca, Świętochłowic i Zabrza.
KZK GOP to największy organizator komunikacji miejskiej w kraju - tworzą go 23 gminy; obsługuje teren zamieszkany przez ok. 2 mln ludzi. Na jego zlecenie, w aglomeracji katowickiej, autobusy 28 przewoźników przejeżdżają rocznie łącznie ponad 68 mln km na 319 liniach, a Tramwaje Śląskie - blisko 19 mln km na 34 liniach. Codziennie KZK GOP obsługuje ok. 1,2 mln podróży mieszkańców aglomeracji.
Z analiz wykonanych na zlecenie KZK GOP wynika, że na modernizację i rozwój transportu zbiorowego w aglomeracji katowickiej w ciągu najbliższych 25 lat potrzeba między ok. 4,2 a ponad 6,4 mld zł. Większość tej kwoty pochłonie odnowa i rozbudowa sieci tramwajowej.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Śląscy pasażerowie ocenią w internecie "odmłodzone" tramwaje