PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Śląscy radni oburzeni zmianą zasad finansowania budowy DTŚ

Autor: PAP
22-05-2008 09:20

Radni Sejmiku Woj. Śląskiego sprzeciwiają się wprowadzonej przez rząd zmianie zasad finansowania budowy kluczowej arterii drogowej w aglomeracji katowickiej - Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ) z Katowic do Gliwic.

Chodzi o zawartą w stanowisku Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego z lutego tego roku zasadę o bezwzględnym przeznaczeniu przez poszczególne miasta środków własnych w kwocie równej otrzymywanej subwencji.
Jak poinformowała PAP rzeczniczka Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego Aleksandra Marzyńska, podczas środowej sesji sejmiku śląscy radni przyjęli rezolucję, w której wyrażają niepokój i sprzeciw wobec wprowadzonym zmianom, wzywając rząd do wycofania się z tej decyzji.

Gdyby śląskie miasta nie zastosowały się do decyzji Komisji Wspólnej, straciłyby możliwość uzyskania środków na dalszą budowę DTŚ z rezerwy subwencji ogólnej, będącej dla nich ważnym elementem finansowania tej inwestycji. W najtrudniejszej sytuacji znalazło się Zabrze, gdzie wkrótce zaczną się prace nad dwoma kolejnymi odcinkami trasy.

Miasto w krótkim czasie musiało zapewnić 21 mln zł, aby otrzymać 40 mln na ich budowę. Z pomocą przyszły Zabrzu sąsiednie miasta leżące na trasie DTŚ - Katowice przekazały na ten cel 1 mln zł, Gliwice 600 tys. zł, Ruda Śląska - 420 tys. zł, Chorzów - 350 tys. zł, a Świętochłowice - 170 tys. zł.

Samorząd wojewódzki przekazał prawie 3,4 mln zł. Radni ocenili jednak, że "zmuszanie miast, w których jest realizowana DTŚ, do zapewniania środków własnych odbiega nie tylko od genezy utworzenia rezerwy subwencji ogólnej, ale nie jest też zgodne z porozumieniem z 7 czerwca 1999 r. w sprawie realizacji DTŚ z Katowic do Gliwic".

Kierowcy korzystają na razie z 11-kilometrowego odcinka DTŚ z Katowic - przez Chorzów i Świętochłowice - do granicy z Rudą Śląską. Odcinek ten, 27 maja zostanie wydłużony o wiodący przez Rudę Śląską fragment do granicy z Zabrzem. Środków nie wystarczy jednak na dokończenie trasy do Gliwic.

Budowa odcinków drogi, które mają zapewnione finansowanie, doprowadzi ją tylko do centrum Zabrza.

Kontrakt wartości 272 mln zł na ich budowę - łącznie 5,4 kilometrów bezkolizyjnej drogi - wygrało konsorcjum na czele z firmą Polimex-Mostostal. Cały zabrzański odcinek ma mieć 7,6 km i powstać do 2011 r. 3,2-kilometrowy odcinek w Rudzie Śląskiej kosztował 189 mln zł.

DTŚ to najważniejsza, obok ukończonego już odcinka autostrady A-4, inwestycja drogowa na Śląsku. Droga ta połączy ogółem sześć miast. Zgodnie z zamysłem projektodawców, nie zastąpi autostrady A-4, która przeznaczona będzie dla ruchu tranzytowego; DTŚ ma obsłużyć ruch lokalny, stanowiący ok. 88 proc. całości.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 568 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

784 838 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP