Śląskie rusza z projektami transportowymi pod kątem nowych środków UE

Śląskie rusza z projektami transportowymi pod kątem nowych środków UE
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Pierwsze projekty transportowe pod kątem nowych środków UE przygotowują samorządy i instytucje z woj. śląskiego. Samorząd Bytomia ogłosił przetarg na projekt węzła przesiadkowego; organizator komunikacji wybiera wykonawcę koncepcji systemu zarządzania ruchem.

Działania zachęcające do transportu publicznego będą jedną z ważniejszych części Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 (RPO). Trafi na nie 12,9 proc. środków całego programu - blisko 450 mln euro. W nowym śląskim RPO stały się częścią szerszego rozdziału poświęconego m.in. efektywności energetycznej i gospodarce niskoemisyjnej.

Pula niespełna 450 mln euro z RPO trafi na projekty: budowy lub przebudowy infrastruktury transportu zbiorowego (np. zintegrowanych centrów przesiadkowych - w tym dworców autobusowych i kolejowych, parkingów park and ride i bike and ride - czy dróg rowerowych), zakupów taboru autobusowego i tramwajowego, wdrażania inteligentnych systemów transportowych (ITS) - wśród nich Systemów Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP), a także wymiany oświetlenia w gminach.

Znaczna część tych środków będzie dostępna w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT), czyli narzędzia skierowanego na współpracę między różnymi samorządami (w woj. śląskim ZIT-y obejmują cztery subregiony). Wcześniej poszczególne subregiony woj. śląskiego określiły swą sytuację i cele w specjalnie przygotowanych strategiach rozwoju.

W przypadku największego w woj. śląskim subregionu centralnego tamtejszy związek samorządów powierzył przygotowanie strategii największemu organizatorowi komunikacji miejskiej - Komunikacyjnemu Związkowi Komunalnemu GOP (KZK GOP).

Na podstawie diagnozy stanu transportu publicznego zawartej w "transportowej" części strategii przygotowano założenia konkretnych projektów. Część z nich przewidziano pod kątem finansowania (w ramach ZIT) ze środków RPO. To m.in. kilka projektów zakupów taboru oraz 40 projektów budowy systemu węzłów przesiadkowych, w tym park and ride.

Prace nad jednym z takich projektów rozpoczął właśnie samorząd Bytomia. Według piątkowej informacji bytomski zarząd dróg i mostów ogłosił właśnie przetarg na dokumentację projektową inwestycji, która z puli środków w ramach ZIT będzie mogła liczyć na 78 mln zł. Chodzi o budowę centrum przesiadkowego przy placu Wolskiego, czyli w rejonie obecnego dworca kolejowego i autobusowego.

Bytomski węzeł przesiadkowy ma integrować transport: kołowy (parking dla samochodów ponad peronami autobusowymi) i szynowy (kolejowy, w tym wąskotorowy). Założenia przewidują też m.in. modernizację północnej i zachodniej elewacji modernistycznego gmachu dworca kolejowego z czasów międzywojennych, połączenie obu budynków przeszkloną kładką oraz budowę nowego układu drogowego dookoła.

Według władz Bytomia prace przy budowie węzła mogłyby się rozpocząć w trzecim albo czwartym kwartale 2016 r., a zakończyć pod koniec 2018 r. Na razie trwają jeszcze społeczne dyskusje nad założeniami projektu - wobec obaw części mieszkańców, że wielopoziomowy parking w ścisłym centrum ściągnie samochody zamiast odkorkować tę część miasta.

Inne projekty transportowe subregionu centralnego woj. śląskiego zakładają finansowanie z krajowego programu Infrastruktura i Środowisko. To np. kontynuacja modernizacji infrastruktury tramwajowej w aglomeracji katowickiej, nowy tramwaj w Jaworznie, inwestycje w infrastrukturę trolejbusową w Tychach, a także systemy zarządzania ruchem i informacją - rozwijane w Gliwicach oraz budowane przez Tychy, Katowice i KZK GOP.

W przypadku KZK GOP chodzi o system inteligentnego zarządzania ruchem na terenie działania związku. Jego planowane elementy to: system sterowania ruchem na głównych ciągach komunikacyjnych (z preferencjami dla przewoźników KZK GOP), centrum sterowania ruchem, system monitoringu wizyjnego opartego o ok. 60 kamer, elektroniczna platforma planowania podróży (z uwzględnieniem wszystkich dostępnych środków transportu) oraz system informowania o zdarzeniach nadzwyczajnych.

Szacowany koszt tego przedsięwzięcia to 209,1 mln zł. W poniedziałek KZK GOP otworzył oferty w przetargu na koncepcję systemu. Usługi zaproponowało sześciu wykonawców - wyceniając je na kwoty od kilkudziesięciu do ponad 200 tys. zł. Po wyłonieniu wykonawcy będzie on miał na pracę pół roku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Śląskie rusza z projektami transportowymi pod kątem nowych środków UE

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!