Koleje Śląskie uruchomią więcej pociągów w nowym rozkładzie jazdy

  • PAP/PSZ
  • Opublikowano: 23 listopada 2017 - 11:11
O 5 proc. wzrośnie w nowym rozkładzie jazdy, wchodzącym w życie 10 grudnia, liczba kilometrów przejeżdżanych przez pociągi zamawiane przez woj. śląskie. Na linii Katowice - Gliwice w godzinach szczytu pociągu mają jeździć co około 20 minut. Pojawią się też nowe połączenia.

• Przy współpracy z województwami małopolskim i podkarpackim uruchomione zostaną 3 pary bezpośrednich codziennych pociągów łączących Katowice z Rzeszowem.

• Wszystkie pociągi na linii Katowice - Bielsko-Biała - Żywiec - Zwardoń będą w nowym rozkładzie kursowały codziennie.

• Z Cieszyna do Katowic i z powrotem będzie można podróżować dwoma nowymi bezpośrednimi pociągami przyśpieszonymi.

Jak poinformował w czwartek urząd marszałkowski woj. śląskiego, w nowym rozkładzie roczna praca eksploatacyjna wzrośnie względem obecnego o około 5 proc. Wszystkie pociągi zamawiane przez woj. śląskie przejadą łącznie w ciągu roku około 8,9 mln km, z czego około 7 mln zrealizują samorządowe Koleje Śląskie, a około 1,9 mln - Przewozy Regionalne.

Wśród najważniejszych zmian, na aglomeracyjnym odcinku Katowice - Gliwice wprowadzona zostanie częstotliwość kursowania co około 20 minut w godzinach szczytów, czyli między godziną 5.30 a 8.30 oraz 14.00 a 17.00. Między tymi stacjami pojedzie około 37 par pociągów w ciągu doby, nadal jednak nie będzie kursów nocnych - między północą a godz. 4.00.

Na odcinku Częstochowa - Katowice pociągi osobowe zostaną uzupełnione 3 parami pociągów przyśpieszonych. W kluczowych godzinach wjazdy pociągów do Katowic od strony Zawiercia odbywać się mają co 15 minut. Również wjazdy porannych i popołudniowych pociągów do Częstochowy mają odbywać się co około pół godziny. Między Katowicami a Dąbrową Górniczą pojedzie około 32 par pociągów w ciągu doby.

Na linii Katowice - Tychy Lodowisko zwiększenie liczby pociągów pozwoli na wydłużenie 30-minutowego taktu rano (do godz.10.00) i po południu (do godz. 19.30). Dzięki poprawie stanu linii do Oświęcimia i przyspieszeniu tam pociągów ich liczba mogła zostać zwiększona z 7 do 9 par w ciągu doby. Popołudniami pociągi do Oświęcimia będą odjeżdżały z Katowic co godzinę. W dni robocze liczba par pociągów na linii Katowice - Sławków - Olkusz zwiększy się z 4 do 6.

Na linii Katowice - Rybnik - Wodzisław Śląski - Bohumin poranny pociąg z Krakowa do Rybnika zostanie przesunięty na wieczór, aby zapewnić powroty z Krakowa oraz odjazdy z Katowic po godzinie 20.00, co pozwoli wypełnić obecną dwugodzinną lukę na odcinku Katowice - Rybnik. Przez przejście graniczne Chałupki/Bohumin dalej będzie kursowało 6 par pociągów.

Przy współpracy z województwami małopolskim i podkarpackim uruchomione zostaną 3 pary bezpośrednich codziennych pociągów łączących Katowice z Rzeszowem, spośród których 1 para dotrze do Rybnika. Na remontowanym odcinku Katowice - Kraków liczba połączeń zwiększy się z 6 do 9 par w dobie. Wszystkie pociągi do Rzeszowa oraz prawie wszystkie do Krakowa będą obsługiwane taborem zakupionym w ramach projektu Południowej Grupy Zakupowej.

Wszystkie pociągi na linii Katowice - Bielsko-Biała - Żywiec - Zwardoń będą w nowym rozkładzie kursowały codziennie. Ostatni pociąg na tej linii zostanie wydłużony z Bielska do Żywca. Pociągi przyśpieszone, podobnie jak obecnie, w dni robocze będą dowoziły do pracy w Katowicach, a w dni wolne na wycieczki w Beskid Żywiecki.

Zadanie to będzie spełniał również przyśpieszony pociąg Ornak z Katowic do Zakopanego, który będzie kursował przez 63 dni w roku: w wybrane dni w okresach świątecznych, weekendy śląskich ferii zimowych oraz we wszystkie dni wolne od pracy w okresie od 1 maja do 30 września. Pociąg będzie wyjeżdżał z Katowic o godz. 6.40, by wjechać do Zakopanego o godz. 11.10. Odjazd z Zakopanego zaplanowano na godz. 16.38, a przyjazd do Katowic na godz. 20.50.

Z Cieszyna do Katowic i z powrotem będzie można podróżować dwoma nowymi bezpośrednimi pociągami przyśpieszonymi, kursującymi we wszystkie dni. Na połączeniach Gliwice - Kędzierzyn-Koźle oraz Gliwice - Opole dołożono po jednej dodatkowej parze pociągów w ciągu dnia. Na linii Kędzierzyn-Koźle - Racibórz uruchomiony zostanie dodatkowy pociąg dowożący do Raciborza na 6.00 rano oraz powrotny z Raciborza po godzinie 21.00 (w dni robocze bezpośredni do Opola). Część połączeń będzie obsługiwana taborem należącym do woj. opolskiego.

W przyszłym roku, w związku z prowadzonymi pracami torowymi, zarządca kolejowej infrastruktury, czyli spółka PKP Polskie Linie Kolejowe planuje wprowadzić pięć zmienionych organizacji ruchu, czyli korekt rocznego rozkładu jazdy. Koleje Śląskie będą szczegółowo o nich informować. Zmiany będzie można też sprawdzać w rozkładzie na stronie rozkład.plk-sa.pl.

Województwo śląskie przeznacza rocznie na organizację transportu kolejowego około 180 mln zł. Z tej kwoty około 140 mln zł otrzymują Koleje Śląskie, a 40 mln zł Przewozy Regionalne (w tym około 5 mln zł ze środków Funduszu Kolejowego).

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!