PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Ślązacy wyślą w świat towary Hyperloopem? Padła data

Autor: Katarzyna Domagała-Szymonek
23-08-2017 20:40 |  aktualizacja: 23-08-2017 20:56
Ślązacy wyślą w świat towary Hyperloopem? Padła data

Marek Gutt-Mostowy niedawno podpisał list intencyjny z prezydentem Jaworzna w sprawie budowy toru testowego Hyperloopa w tym mieście.

Fot. euroloop

O postępach w pracy nad Hyperloopem w Jaworznie, staraniach o dotację na jego budowę, największych wyzwaniach oraz perspektywach, jakie mają w Polsce naukowcy, rozmawiamy z Markiem Gutt-Mostowym, prezesem EuroLoop. Człowiekiem, który chce wybudować w Polsce środek transportu, jakiego nie ma jeszcze nigdzie na świecie.

Złożyliście już dokumenty w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju ws. dotacji na budowę toru testowego Hyperloopa? Jak pan ocenia szanse na jej otrzymanie?

- Najbliższa runda przyjmowania wniosków miała ruszyć 1 września, ale podobno przesunięto ten termin na 1 października. Tym samym czas troszeczkę się wydłużył. Gotowa aplikacja czeka na złożenie. Nie ma żadnych formalnych przeciwwskazań, które mogłyby przeszkodzić w otrzymaniu dofinansowania. Nasz projekt bardzo dobrze wpisuje się w ramy dotacji z „Szybkiej ścieżki”. W ten sposób chcielibyśmy uzyskać ok. 15 mln euro. Szacujemy, że na przygotowanie 2-5 km toru testowego, jaki chcemy zbudować w Jaworznie, potrzeba ok. 20 mln euro. Pozostała część ma pochodzić od prywatnych inwestorów.

Budowa toru w Jaworznie - jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem - ruszy pod koniec 2019 r. Kiedy pierwszy towar rzeczywiście udałoby się wam przewieźć w kapsule?

- Teoretycznie ma być to 18 miesięcy po rozpoczęciu inwestycji. Nasz harmonogram zakłada, że w ciągu 12 miesięcy zbudujemy całą konstrukcję, którą przez 6 miesięcy będziemy testowali. Po tym okresie ma nastąpić tzw. wdrożenie technologiczne, czyli pierwsze towary przewieziemy za pomocą tego środka transportu.

A ludzie kiedy wsiądą do Hyperloopa?

- Ze względu na brak legislacji oraz potwierdzenia bezpieczeństwa w praktyce, przewidujemy pierwsze przejazdy pasażerskie w perspektywie kolejnych 10-15 lat. W EuroLoop zamierzamy rozpocząć prace nad wersją osobową, dopiero gdy będziemy dysponować w pełni operacyjnym rozwiązaniem do przewozu towarów.

W dalszej części rozmowy:

  • Dlaczego w Polsce warto stawiać na Hyperloopa.
  • Czy koszty jego budowy będą podobne do kosztów budowy linii kolejowych.
  • Co z kosztami operacyjnymi.
  • Na jakich trasach funkcjonowanie Hyperloopa będzie opłacalne.
  • Jak wielu ludzi trzeba będzie zatrudnić do jego obsługi.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 480 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

328 965 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP