PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Smutny krajobraz tradycyjnych linii lotniczych naszego regionu

Autor: PRTL.pl
04-04-2013 14:40
Smutny krajobraz tradycyjnych linii lotniczych naszego regionu
Fot. PTWP

LOT nie jest jedyną linią lotniczą w naszym regionie, która ma ogromne kłopoty finansowe. Warto w syntetyczny sposób przyjrzeć się aktualnej sytuacji innych przewoźników i zastanowić się nad głównymi przyczynami ich problemów.

Serwis PRTL.pl skoncentrujował się na liniach tradycyjnych, wspominając jedynie o przewoźnikach rozwijających inny model biznesowy.
CSA
W przeszłości nie powiodły się kilkukrotne próby prywatyzacji czeskiego przewoźnika. Liczono szczególnie na grupę AF/KL – głównego partnera aliansowego CSA. Niestety potencjalni inwestorzy uznali najwyraźniej, że siła największego konkurenta (Grupy LH) i jego bardzo blisko położonych hub-ów – MUC, FRA i VIE jest zbyt duża, aby mogło powieść się wyprowadzenie linii na finansową prosta, przynajmniej przy jej obecnym modelu biznesowym.
CSA odnotowało w roku 2011 stratę netto na poziomie 241,3 mln CZK (około 12 mln $), przy przychodach 16,9 mld CZK. W roku 2010 linia osiągnęła zysk netto – 76,1 mln CZK (około 4,0 mln $).
Przewoźnik w ostatnim okresie dokonał znacznej restrukturyzacji siatki połączeń – zawiesił połączenia dalekiego zasięgu i znacznie ograniczył oferowanie na połączeniach średniego zasięgu. Przychody w roku 2011 były o ponad 20% mniejsze niż w roku 2010.
Linia dokonała znacznego uproszczenia swojej floty. Wyeliminowano samoloty A310 oraz B737. CSA dysponuje obecnie 17 samolotami z rodziny A320 oraz 8 samolotami typu ATR.
W ostatnim okresie rząd czeski był bardzo zdeterminowany, aby znaleźć dla linii inwestora branżowego. Liczono na linie Korean Air innego partnera aliansowego CSA. Wydaje się, że to „kuszenie” koreańskiej linii było powodem wynajęcia, od lata 2013, jednego samolotu A330 i zapowiedź uruchomienia połączenia do Seulu.
Wysiłki rządu i linii zakończyły się powodzeniem. W połowie marca rząd zatwierdził sprzedaż koreańskiej linii 44% akcji przewoźnika, za „symboliczną” kwotę 3,5 mln EUR.
Cała koncepcja wydaje się być jednak dość ryzykowna i będziemy musieli poczekać, co najmniej kilkanaście miesięcy, aby przekonać się, czy zapewni czeskiej linii stabilizację strategiczną.

Malev
Przewoźnik zbankrutował na początku lutego 2012. Bezpośrednia przyczyną bankructwa była negatywna decyzja KE dotycząca pomocy publicznej dla Malev-u, który nie miał własnych środków finansowych, aby ją zwrócić.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 864 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

798 535 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP