Po autobusach i trolejbusach Solaris przygotowuje się do produkcji tramwajów według własnego projektu. 14 miast w Polsce potrzebuje taboru za ponad 10 mld zł, ale nie wiadomo, czy znajdą pieniądze.
- Pracujemy nad projektem własnego pojazdu. Liczę, że uruchomimy produkcję na przełomie 2008 i 2009 roku - zapowiada Krzysztof Olszewski, prezes Solaris.
Na początek firma mogłaby wytwarzać 50 sztuk rocznie. To niewiele w porównaniu z liczbą produkowanych autobusów - 1200-1400 sztuk w tym roku.
- Rynek jest średnio chłonny, ale spodziewam się, że po etapie modernizacji taboru autobusowego teraz miasta zaczną zamawiać również większą liczbę tramwajów. Szczegółowe decyzje na temat inwestycji, np. przygotowania hali produkcyjnej, zostaną podjęte w ciągu najbliższych miesięcy - dodaje w "GP" Krzysztof Olszewski.
Tramwaje jeżdżą zaledwie w 14 polskich miastach, ale potrzeby inwestycyjne w tym zakresie są ogromne. Szacuje się, że na wymianę wyeksploatowanych tramwajów potrzeba ponad 10-14 mld zł. Jeśli Bruksela nie zablokuje dofinansowania zakupów taboru, to pieniądze będą. Jeśli jednak Unia uzna, że nie dopłaci do środków transportu, samorządy nie znajdą same takich kwot.
Z 3,6 tys. wagonów tramwajowych zaledwie około 300 ma mniej niż dziesięć lat. 540 z nich jeździ od ponad 30 lat, a ponad 1400 dłużej niż 20 lat.
Średni koszt zakupu tramwaju to 8,5-10 mln zł. Autobus kosztuje 700 tys. zł, większy - najwyżej 1 mln zł - wylicza dziennik.
Solaris może też spróbować swoich sił w UE. Ponad 20 proc. obrotów firmy pochodzi z eksportu autobusów. W Europie zamawianych jest średnio w ciągu roku do 500 tramwajów.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Solaris oprócz autobusów będzie produkować tramwaje