XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Sosnowiec chce apelować ws. kolei metropolitalnej

Sosnowiec chce apelować ws. kolei metropolitalnej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Prezydent Sosnowca zapowiada zainicjowanie protestu przeciw odłożeniu przez PKP PLK planów rozbudowy linii kolejowych w centralnej części woj. śląskiego. Argumentuje, że to cios dla planów budowy kolei metropolitalnej przez powstającą Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię.

W czwartek premier Beata Szydło podpisała rozporządzenie Rady Ministrów ws. utworzenia w woj. śląskim związku metropolitalnego pod nazwą Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM). Związek, który mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu zrzesza 41 tamtejszych samorządów, powstał z dniem 1 lipca 2017 r., a zacznie działać od 1 stycznia 2018 r.

Zgodnie z założeniami ustawy o związku metropolitalnym w woj. śląskim, metropolia ma wykonywać zadania publiczne w zakresie m.in. planowania, koordynacji, integracji oraz rozwoju publicznego transportu zbiorowego. Jednym z głównych postulatów tworzących metropolię samorządów jest budowa w oparciu o to narzędzie kolei metropolitalnej.

Jednocześnie w kontekście pozyskania unijnego dofinansowania dla dużego przedsięwzięcia, które ma objąć m.in. rozbudowę linii kolejowej E 65 przecinającej znaczną część regionu, zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP PLK poinformował ostatnio, że w obecnej perspektywie finansowej 2014-2020 zrealizuje jedynie prace poza konurbacją katowicką. Odcinek Będzin - Katowice - Tychy miałby być przebudowywany w kolejnych latach.

Wobec tej informacji prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński w poniedziałek opublikował oświadczenie na swoim profilu na Facebooku; mówił też o sprawie na spotkaniu na sosnowieckim osiedlu Juliusz. Wyraził przy tym zdziwienie "małym zaangażowaniem sił politycznych, jeśli chodzi o rezygnację myślę z najważniejszej inwestycji komunikacyjnej w naszym regionie".

"Planowana była budowa kolei metropolitalnej między Będzinem i Katowicami - miały być dobudowane dwa nowe tory, miały być budowane nowe perony. Mieliśmy odseparować ruch metropolitalny od pozostałego. Po raz kolejny możemy powiedzieć wprost, że woj. śląskie zostało w pewnym sensie oszukane i znów pieniądze, które miały do niego trafić, zostały pewnie gdzieś indziej zainwestowane" - powiedział na spotkaniu.

Jak podkreślił, planowana inwestycja zdecydowanie usprawniłaby transport w metropolii. Już teraz samorządowy przewoźnik Koleje Śląskie deklaruje, że w centralnej części regionu wykorzystuje praktycznie całą zapewnianą przez PLK przepustowość linii.

"Mieliśmy otrzymać między 4 a 6 mld zł na tę inwestycję, a zostały 2 mld zł. Te środki są dla nas niezbędne. Lada chwila się zakorkujemy, a powietrze będzie fatalnej jakości, ponieważ całą metropolię zakorkują nam samochody. Mówienie o tym, że dostajemy na rozwój komunikacji 280 mln zł (przewidziany roczny udział metropolii w podatku PIT - PAP), a potem zabranie 2 mld zł, jest wprowadzaniem wszystkich mieszkańców kraju, a przede wszystkim regionu w błąd" - podkreślił Chęciński.

Zapowiedział wolę zorganizowania jeszcze w tym tygodniu spotkania wszystkich prezydentów, burmistrzów i wójtów metropolii, a także parlamentarzystów regionu, a następnie wystosowania wspólnego apelu do rządu, aby pozostawić tę inwestycję w ramach obecnej perspektywy finansowej.

"Mówienie, że cokolwiek zostanie zrealizowane po 2023 r., to jakby powiedzieć, że nigdy nie zostanie zrealizowane. To priorytet dla województwa. Dlatego apeluję, niezależnie od opcji politycznej i proszę o upominanie się o woj. śląskie i metropolię - to ostatnia szansa dla tej metropolii, by naprawdę jej transport mógł funkcjonować" - uznał prezydent Sosnowca.

W ub. tygodniu spółka PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowała, że z funduszy na lata 2014-2020 zamierza wykonać tylko część przygotowywanych prac dotyczących linii E 65 na terenie woj. śląskiego.

Z przygotowywanego w ostatnich latach, pierwotnie szacowanego na 4 mld zł projektu, na razie zrealizowane zostaną prace na odcinku Tychy - Zebrzydowice o zakładanej wartości ok. 2 mld zł. "Pozostały zakres projektu (północny) jest dla PKP PLK również bardzo ważny. Szykujemy dokumentację i będzie realizowany w kolejnej perspektywie" - przekazał PAP rzecznik spółki Mirosław Siemieniec.

Z ogłoszeń przetargowych dot. przygotowania dokumentacji wynikało np., że między Będzinem a Katowicami Szopienicami Płd. zaprojektowana miała zostać m.in. zmiana układu dwutorowego na czterotorowy na odcinku Będzin - Sosnowiec Główny oraz układu dwutorowego na pięciotorowy na odcinku Sosnowiec Gł. - Szopienice Płd.

Według wcześniejszych informacji PLK, na etapie prac koncepcyjnych poza rozbudową linii rozważano w tym rejonie m.in. budowę nowych peronów pod kątem ruchu aglomeracyjnego w Sosnowcu i Szopienicach Płd., a także budowę nowego przystanku Katowice Morawa.

Również ogłoszenie przetargowe dla odcinka Katowice Szopienice Płd. - Katowice - Katowice Piotrowice przewidywało, że "planowana przebudowa (...) obejmie wszystkie elementy infrastruktury kolejowej, a także zmianę układu dwutorowego na czterotorowy od Katowic Szopienic Płd. do Katowic Ligoty wraz z wyjazdem w kierunku Chorzowa Batorego". Obok rozbudowy linii analizy dotyczyły też nowego przystanku Katowice Damrota.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Sosnowiec chce apelować ws. kolei metropolitalnej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!