Koszty transportu drobnicy morzem w umowach spotowych z portów Dalekiego Wschodu do portów Europy Północnej (i DCT Gdańsk) zmalały w minionym tygodniu do 880 USD/TEU, tj. o 55 dolarów.
Był to drugi tydzień obniżki stawek frachtu na tych liniach, podobnie jak ogólnego wskaźnika Shanghai Containerised Freight Index – do 838.36 USD/TEU (-31,1 USD).
Fracht potaniał w transporcie na ośmiu stałych kierunkach, spośród piętnastu ujętych przez SCFI, na czterech pozostał bez zmian, a na trzech wzrósł minimalnie, w tym z portów Dalekiego Wschodu do portów Zatoki Arabskiej (do 949 USD/TEU, o 33 dolary), na co wpływ miała utrzymująca się napięta sytuacja polityczna w tamtym rejonie.
Po przejściowym wzroście od 8 do 13 czerwca indeksu bałtyckiego (Baltic Dry Index – BDI), do 855 pkt., zaczął on maleć i w końcu tygodnia miał wartość 851 pkt.
Jest to zatem poziom o ok. 40 proc. mniejszy niż zanotowanego najwyższego poziomu w 28 marca br. (1338 pkt.), choć zarazem wyższy niż rok temu, kiedy BDI osiągał najniższe historyczne poziomy.
Przypomnijmy, że BBI mierzy koszty transportu ładunków masowych suchych na głównych 11 trasach na świecie, w tym: rudy żelaza, węgla, cementu, zbóż i nawozów.
Wskaźnik notowany jest od 4 stycznia 1985 r. (poziom 1000 pkt.) i obejmuje tylko największe masowce, typu Capesize i Panamax.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Spadek stawek frachtu morskiego przed wakacjami