Stawki frachtu przewozu oceanicznego drobnicy w kontenerach w umowach spotowych na linii Daleki Wschód - porty Europy Północnej (w tym DCT Gdańsk) zmalały w miniony piątek do 913 USD/TEU, tj. o 10,8 proc. (o 110 USD) w ciągu tygodnia.
Wskaźnik Shanghai Containerized Freight Index, charakteryzujący sytuację w przewozach z portów chińskich na 15 głównych trasach oceanicznych, zmalał w ciągu tygodnia do 886,26, tj. o 6,5 proc.
Spadki stawek przewozów odnotowano na 11 liniach, na trzech pozostały bez zmian, a tylko na jednej wzrosły symbolicznie o 1 USD/TEU.
Był to trzeci tydzień takiej tendencji. Nie jest to nowość, podobną notowano w tym samym okresie także w poprzednich latach. Za tydzień lub dwa można spodziewać odbicia cen, po czym kolejną falę spadków, poprzedzających przestój w zleceniach z powodu chińskiego nowego roku.
Również wskaźnik Baltic Dry Index (BBI) wykazuje od 19 stycznia trend spadku, z 962 pkt. do 702 pkt. 10 bm. Pozostaje on jednak w lutym na znacznie wyższym poziomie, niż rok temu, kiedy spadł do rekordowo niskiego poziomu nieco ponad 300 pkt.
BBI mierzy koszty transportu ładunków masowych suchych na głównych 11 trasach na świecie, w tym: rudy żelaza, węgla, cementu, zbóż i nawozów.
Wskaźnik notowany jest od 4 stycznia 1985 r. (poziom 1000 pkt.).
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Spadek stawek frachtu na morzu, ale poziom wyższy niż w ub. r.